Development of recommendations for improving the development of the hospitality industry in the conditions of digital economy on the example of the Kabardino-Balkarian Republic
Keywords:
Digital technologies, sales of services, promotion, digital environmentAbstract
The hospitality industry is one of the areas of activity most dependent on digital development. Accommodation facilities as the most important sector of the hospitality industry are a kind of drivers of digitalization, since they are among the first to use digital technologies and mechanisms in practice in order to attract customers of their services and increase competitive advantages. Digitalization in this case is the most important tool for obtaining these competitive advantages. Thus, the development of recommendations for improving the development of the hospitality industry in the digital economy is becoming particularly relevant.
The results of the scientific research are that the authors have identified the main characteristics of the purchasing behavior of Russian tourists, which are fully characteristic of regional consumers. Practical recommendations have also been developed to improve the development of the hospitality industry in a digital environment economics on the example of the Kabardino-Balkarian Republic.
References
Информационные материалы о национальной программе «Цифровая экономика Российской Федерации» [Электронный ресурс] // Правительство России. Официальный веб-сайт/ – Режим доступа: http://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf – Дата доступа: 25.03.2023.
Байсултанова, Л. Б. Актуальные вопросы развития туристко-рекреационного комплекса Кабардино-Балкарской Республики в условиях пандемии / Л.Б.Байсултанова [и др.] // Проблемы экономики и юридической практики. – 2021. – Т. 17. – № 1. – С. 35-38.
Стратегия развития туризма в Российской Федерации в период до 2035 года [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://tourism.gov.ru/news/16852/. – Дата доступа: 25.03.2023.
Морозов, М. А. Новая парадигма развития туризма и индустрии гостеприимства в условиях цифровой экономики / М. А. Морозов, Н. С. Морозова // Вестник Российского нового университета. – 2018. – № 1. Выпуск 1. – С. 135–141.
Бианкина, А. О. Цифровые технологии и их роль в современной экономике [Электронный ресурс] / А. О. Бианкина // Экономика и социум современные модели развития. – 2017. – №16. – С.15-25. – Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=30565646 – Дата доступа: 25.03.2023.
Яндекс. Туризм: Поведение потребителей [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://мойбизнес.рф/upload/medialibrary/0ee/Yandex-patterns-cjm.pdf/. – Дата доступа: 25.03.2023.
Байсултанова, Л. Б. Анализ функционирования туристских информационных центров и обоснование оптимальной модели работы подобного предприятия для Кабардино-Балкарской Республики / Л.Б. Байсултанова, М.М. Битокова, Б.З. Шибзухова // Перспектива–2022: Материалы международной научной конференции студентов, аспирантов и молодых учёных, Том 3. – Нальчик: Кабардино-Балкарский государственный университет им. Х.М. Бербекова, 2022. – С. 246-252.
Бронирование с помощью искусственного интеллекта стало реальностью. Разработчики Siri создали голосовой помощник, способный бронировать отели [Электронный ресурс] // Портал Hotelier.PRO. – Режим доступа: http://hotelier.pro/index.php?option=com_k2&view=item&id=1396:viv&Itemid=278. – Дата доступа: 25.03.2023.
Тренды отельной автоматизации. Hilton персонализирует мобильное приложение. Индивидуальный путеводитель или источник спама [Электронный ресурс] // Портал Hotelier.PRO. – Режим доступа: http://hotelier.pro/sales/item/1819-hilton. – Дата доступа: 25.03.2023.
References
Informacionnye materialy o nacional'noj programme «Cifrovaya ekonomika Rossijskoj Federacii» [Information materials about the national program "Digital Economy of the Russian Federation"]. Pravitel'stvo Rossii. Oficial'nyj veb-sajt [Russian Government. Official website]. (In Russian). Available at: http://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf (accessed 25.03.2023).
Bajsultanova, L.B., Bajchekueva A.Zh., Balkarova Z.M., Kankulova L.A. Aktual'nye voprosy razvitiya turistsko-rekreacionnogo kompleksa Kabardino-Balkarskoj Respubliki v usloviyah pandemii [Topical issues of development of the tourist and recreational complex of the Kabardino-Balkarian Republic in a pandemic]. Problemy ekonomiki i yuridicheskoj praktiki, 2021, T. 17, no. 1, pp. 35-38. (In Russian).
Strategiya razvitiya turizma v Rossijskoj Federacii v period do 2035 goda [Strategy for the development of tourism in the Russian Federation in the period up to 2035]. (In Russian). Available at: https://tourism.gov.ru/news/16852/ (accessed 25.03.2023).
Morozov, M.A., Morozova N.S. Novaya paradigma razvitiya turizma i industrii gostepriimstva v usloviyah cifrovoj ekonomiki [A new paradigm for the development of tourism and the hospitality industry in a digital economy]. Vestnik Rossijskogo novogo universiteta [Bulletin of the Russian New University], 2018, vol. 1, no. 1, pp. 135–141. (In Russian).
Biankina, A.O. Cifrovye tekhnologii i ih rol' v sovremennoj ekonomike [Digital technologies and their role in the modern economy]. Ekonomika i socium sovremennye modeli razvitiya [Economy and society modern models of development.], 2017, no. 16, pp.15-25. (In Russian). Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=30565646/ (accessed 25.03.2023).
Yandeks. Turizm: Povedenie potrebitelej [Yandex. Tourism: Consumer Behavior] (In Russian). Available at: https://mojbiznes.rf/upload/medialibrary/0ee/Yandex-patterns-cjm.pdf (accessed 25.03.2023).
Bajsultanova, L.B., Bitokova M.M., Shibzuhova B.Z. Analiz funkcionirovaniya turistskih informacionnyh centrov i obosnovanie optimal'noj modeli raboty podobnogo predpriyatiya dlya Kabardino-Balkarskoj Respubliki [Analysis of the functioning of tourist information centers and substantiation of the optimal model for the operation of such an enterprise for the Kabardino-Balkarian Republic]. Perspektiva–2022: Materialy mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii studentov, aspirantov i molodyh uchyonyh [Perspektiva-2022: Proceedings of the international scientific conference of students, graduate students and young scientists, Volume 3], T. 3, 2022, pp. 246-252. (In Russian).
Bronirovanie s pomoshch'yu iskusstvennogo intellekta stalo real'nost'yu. Razrabotchiki Siri sozdali golosovoj pomoshchnik, sposobnyj bronirovat' oteli [Booking with the help of artificial intelligence has become a reality. Siri developers have created a voice assistant capable of booking hotels]. Portal Hotelier.PRO. (In Russian). Available at: http://hotelier.pro/index.php?option=com_k2&view=item&id=1396:viv&Itemid=278/ (accessed 25.03.2023).
Trendy otel'noj avtomatizacii. Hilton personaliziruet mobil'noe prilozhenie. Individual'nyj putevoditel' ili istochnik spama [Hotel automation trends. Hilton personalizes the mobile app. Individual guide or spam source]. Portal Hotelier.PRO. (In Russian). Available at: http://hotelier.pro/index.php?option=com_k2&view=item&id=1396:viv&Itemid=278/ (accessed 25.03.2023)