Individual trajectory of professional teacher development in the system of additional education

Авторы

  • O.V. Volkova State Institution of Additional Adult Education, «Vitebsk Regional Institute for the Development of Education», Republic of Belarus

Ключевые слова:

individual trajectory, professional development of the teacher, individual trajectory implementation technologies, primary school teacher, professional competence

Аннотация

In the presented article, the author updated the individual trajectory of the professional development of the teacher in the system of additional education, and also paid special attention to the professional competence of the primary school teacher, which is especially important for the education system of the Republic of Belarus.

Биография автора

O.V. Volkova, State Institution of Additional Adult Education, «Vitebsk Regional Institute for the Development of Education», Republic of Belarus

Vice-Rector for Scientific and Methodological Work

Библиографические ссылки

References

Guzman E.V., Skiba O.D. Perspektivny`e napravleniya razvitiya sistemy` dopolnitel`nogo professional`nogo obrazovaniya pedagogicheskikh rabotnikov [Promising Directions for the Development of the System of Additional Professional Education of Teachers]. Teoriya i metodika professional`nogo obrazovaniya [Theory and Methodology of Professional Education]. Issue 8. Minsk: RIPO, 2021, pp. 40-48. (In Russian)

Sokolova S.N. Kreativnaya obrazovatel`naya sreda universiteta v gibridnoj real`nosti [Creative educational environment of the university in hybrid reality]. Vestnik Polesskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya obshhestvenny`kh i gumanitarny`kh nauk [Bulletin of Polessky State University. Social and Humanities Series]. 2022, no. 2, pp. 52-57. (In Russian)

Sokolova S.N. Fundamental`ny`e czennosti i obrazovatel`naya sreda: psikhosoczial`ny`j aspekt [Fundamental Values and Educational Environment: Psychosocial Aspect]. Neprery`vnoe obrazovanie pedagogov: dostizheniya, problemy`, perspektivy` [Continuing Education of Teachers: Achievements, Problems, Prospects]. Minsk, APO, 2023, pp. 863-870. (In Russian)

Maskaeva A.M. Proektirovanie IOT obuchayushhikhsya [Design of IOT students]. Inicziativy` 21 veka [Initiatives of the 21st century]. 2010, no.3, pp. 23-24. (In Russian)

Khutorskoy A.V. Metodika lichnostno-orientirovannogo obucheniya. Kak obuchat` vsekh po-raznomu [Methodology of personal-oriented training. How to teach everyone in different ways: teacher's manual]. M.: Publishing house VLADOS-PRESS, 2005, 383 p. (In Russian)

Agapova S.A. Professional`noe razvitie pedagoga [Professional development of a teacher]. Srednee professional`noe obrazovanie [Secondary vocational education]. 2010, no.2, pp.64-66. (In Russian)

Ushakova M.V. Teoretiko-metodologicheskie osnovaniya sovremenny`kh obrazovatel`ny`kh tekhnologij [Theoretical and methodological foundations of modern obrazovatelnykh technologies]. Abstract of Ph. D. thesis. Moscow, 1999, 24 p. (In Russian)

Shchukina N.I. Individual`naya obrazovatel`naya traektoriya pedagoga kak innovaczionnaya model` ego professional`nogo razvitiya [The individual educational trajectory of the teacher as an innovative model of his professional development]. Permskij pedagogicheskij zhurnal [Perm Pedagogical Journal]. 2013, no.4, pp. 125-130. (In Russian)

Sokolova S.N. Moral` i aksiologicheskie orientiry` lichnosti v informaczionnom obshhestve [Moral and axiological guidelines of personality in the information society]. Sbornik nauchny`kh trudov Akademii poslediplomnogo obrazovaniya [Collection of scientific works of the Academy of Postgraduate Education]. Issue 20. Eds. O.V. Dyachenko et al. SEI «Academy of Postgraduate Education». Minsk, APA, 2022, 517 p. (In Russian)

Список литературы

Гузман Е. В. Перспективные направления развития системы дополнительного профессионального образования педагогических работников / Е. В. Гузман, О. Д. Скиба // Теория и методика профессионального образования». Выпуск 8. Минск: РИПО, 2021. – С. 40-48.

Соколова, С. Н. Креативная образовательная среда университета в гибридной реальности / С. Н. Соколова // Вестник Полесского государственного университета. Серия общественных и гуманитарных наук. 2022. – № 2. – С. 52-57.

Соколова, С. Н. Фундаментальные ценности и образовательная среда: психосоциальный аспект / С. Н. Соколова // Непрерывное образование педагогов: достижения, проблемы, перспективы: материалы V Международной научно-практической конференции, Минск, 3 ноября 2022 г. / М-во образования Респ. Беларусь, ГУО «Акад. последиплом. образования». – Минск : АПО, 2023. – С. 863-870.

Маскаева, А. М. Проектирование ИОТ обучающихся / А. М. Маскаева // Инициативы 21 века. 2010ю – №3. – С.23-24.

Хуторской, А. В. Методика личностно-ориентированного обучения. Как обучать всех по-разному: пособие для учителя / А. В. Хуторской. – М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2005. – 383 с.

Агапова, С. А. Профессиональное развитие педагога/ С. А. Агапова// Среднее профессиональное образование. 2010. – №2. – С.64-66.

Ушакова, М. В. Теоретико-методологические основания современных образовательных технологий: автореф. дис. … канд. социол. наук / М. В. Ушакова. – Москва, 1999. – 24 с.

Щукина, Н. И. Индивидуальная образовательная траектория педагога как инновационная модель его профессионального развития / Н. И. Щукина // Пермский педагогический журнал. 2013. – №4. – С.125-130.

Соколова, С. Н. Мораль и аксиологические ориентиры личности в информационном обществе / С. Н. Соколова // Сборник научных трудов Академии последипломного образования. Вып. 20 ; редкол. О.В. Дьяченко (глав. ред.) [и др.] ; ГОУ «Академия последипломного образования». – Минск : АПА, 2022. – 517 с.

Загрузки

Опубликован

2023-06-13

Выпуск

Раздел

Педагогические науки