An Integrated Approach to the Organization Educational Activities in Professional Training of Students through Social Aspects of Rehabilitation

Authors

  • Л.Л. Шебеко (L. Shabeka), канд. мед. наук, доцент Polessky State University, Pinsk, Republic of Belarus
  • Н.Н. Коваленко (N. Kovalenko), канд. тех. наук, доцент Belarus State Economic University, Minsk, Republic of Belarus
  • Т.В. Маринич (Т. Marinich), канд. мед. наук, доцент Polessky State University, Pinsk, Republic of Belarus

Keywords:

social integration, rehabilitation, inclusive education, universal design

Abstract

Features of the formation of an inclusive culture in society require many years of multifaceted workin different directions that affect the health care system, education, the social sphere and society asa whole. The provision and protection of all human rights with special needs or disabilities requires both awareness of the problem and its implementation through the creation of special conditions that level allsorts of barriers. Education of students in the field of rehabilitation through participation in various kinds of social, educational, and rehabilitation projects helps to create the necessary professional competencies, improve the quality of life of people with special needs, and the joint work of people with disabili ties and students is an important condition for active inclusion.

References

1. Хитрюк, В. В. Основы инклюзивного образования [Электронный ресурс]: учеб.-метод. комплекс / В. В. Хитрюк, Е. И. Пономарёва. – Барановичи: РИО БарГУ, 2014.

2. Хитрюк, В. В. Основы обучения и воспитания детей с особенностями психофизического развития [Текст] : сб. заданий и упр. для студентов высш. учеб. заведений / В. В. Хитрюк. – Барановичи : РИО БарГУ, 2010. – 92 с.

3. Смычек, В.Б. Современные аспекты инвалидности / В.Б.Смычек. – Минск : БГАТУ, 2012. – 268 с.

4. Смычек, В.Б. Реабилитация больных и инвалидов / В.Б. Смычек. – М.: Медицинская литература, 2009. – 560 с.

5. Юнусов, Ф.А. Организация медико-социальной реабилитации за рубежом // Ф.А. Юнусов, Г. Гайгер, Э. Микус, О. Манувальд – М.: Общероссийский общественный доклад «Социальное развитие России, 2008. – 332 с.

6. Disler, P.B. Rehabilitation medicine / P.B. Disler, I.D. Cameron, S.F. Wilson // Med. J. Aus. – 2002. – Vol. 177, № 7. – P. 385-386.

7. Аухадеев, Э.И. Современные методологические подходы к медико-социальной экспертизе и реабилитации больных и инвалидов / Э.И. Аухадеев, Х.В. Иксанов // Восстановительное лечение и реабилитация лиц, пострадавших в чрезвычайных ситуациях – Казань, 2007. – С. 37–47.

8. Всемирный доклад об инвалидности. – Женева: ВОЗ, 2011. – 28 с.

9. Войтенко, Р.М. Основы реабилитологии и социальная медицина: концепция и методология / Р.М. Войтенко – СПб., 2011. – 104 с.

10. Гайгер, Г. Об организационных основах медико-социальной реабилитации за рубежом. / Г. Гайгер, Ф.А. Юнусов // Лечебная физкультура и спортивная медицина в современной системе охраны здоровья и трудоспособности населения – Казань, 2008. – С. 81–89.

11. Международная классификация функционирования, ограничений жизнедеятельности и здоровья – Женева: ВОЗ, 2001.– 342 с.

12. Новик, А.А. Концепция исследований качества жизни в медицине / А.А. Новик, Т.И. Ионова, П. Кайнд. – СПб.: ЭЛБИ, 1999.

13. Инклюзивное образование: состояние, проблемы, перспективы. – Минск : Четыре четверти, 2007. – 208 с.

14. Малофеев, Н. Н. Интеграция и специальное образование : необходимость перемен / Н. Н. Малофеев // Дефектология. – 2008. – № 3. – С 86–93.

15. Универсальный дизайн – новый образ мышления и постоянно открытая концепция 08.05.2016 / Инклюзив / Петр Кухта, ЕвроБеларусь /eurobelarus.info/special-project/inklyuziv/2016/05/08/universal-nyy-dizayn-novyy-obraz-yshleniya-i-postoyanno.html

16. О ратификации конвенции о правах инвалидов: Закон Респ. Беларусь от 18 октября 2016 г. N 424-З.

References

1. Hitrjuk V.V., Ponomarjova E. I. Osnovy inkljuzivnogo obrazovanija [Basics of inclusive education]. Baranovichi, Baranovichi State University, 2014. Available at: http://elib.bspu.by/handle/doc/15761 (accessed 21.10.2019). (In Russian)

2. Hitrjuk V. V. Osnovy obuchenija i vospitanija detej s osobennostjami psihofizicheskogo razvitija [Fundamentals of training and education of children with special needs of psychophysical development]. Baranovichi, Baranovichi State University, 2010, 92 p. (In Russian)

3. Smychek V.B. Sovremennye aspekty invalidnosti [Modern aspects of disability]. Minsk, Belarusian State Agrarian Technical University, 2012, 268 p. (In Russian)

4. Smychek V.B. Reabilitacija bol'nyh i invalidov [Rehabilitation of sick and disabled people]. Moscow, Medicinskaja literatura, 2009, 560 p. (In Russian)

5. Junusov F.A., Gajger G., Mikus Je., Manuval'd O. Organizacija mediko-social'noj reabilitacii za rubezhom [Organization of medical and social rehabilitation abroad]. Moscow, Obshherossijskij obshhestvennyj fond Social'noe razvitie Rossii, 2008, 330 p. (In Russian)

6. Disler P.B., Cameron I.D., Wilson S.F. Rehabilitation medicine. Med. J. Aus, 2002, vol. 177, no 7, pp. 385-386.

7. Auhadeev Je.I., Iksanov H.V. Sovremennye metodologicheskie podhody k mediko-social'noj jekspertize i reabilitacii bol'nyh i invalidov [Modern methodological approaches to medical and social examination and rehabilitation of patients and disabled people]. Vosstanovitel'noe lechenie i reabilitacija lic, postradavshih v chrezvychajnyh situacijah, Kazan, 2007, pp. 37-47. (In Russian)

8. Vsemirnyj doklad ob invalidnosti [World report on disability. Geneva, World Health Organization, 2011, 28 p. (In Russian)

9. Vojtenko R.M. Osnovy reabilitologii i social'naja medicina: koncepcija i metodologija [Fundamentals of rehabilitation and social medicine: concept and methodology]. Saint Petersburg, 2011, 104 p. (In Russian)

10. Gajger, G., Junusov F.A. Ob organizacionnyh osnovah mediko-social'noj reabilitacii za rubezhom [On the organizational basis of medical and social rehabilitation abroad]. Lechebnaja fizkul'tura i sportivnaja medicina v sovremennoj sisteme ohrany zdorov'ja i trudosposobnosti naselenija. [Therapeutic physical education and sports medicine in the modern system of protecting the health and working ability of the population]. Kazan, 2008. pp. 81-89. (In Russian)

11. Mezhdunarodnaja klassifikacija funkcionirovanija, ogranichenij zhiznedejatel'nosti i zdorov'ja [International Classification of Functioning, Disability and Health]. Geneva, World Health Organization, 2001, 342 p. (In Russian)

12. Novik A.A., Ionova T.I., Kajnd P. Koncepcija issledovanij kachestva zhizni v medicine [The concept of quality of life research in medicine]. Saint Petersburg, JeLBI, 1999. (In Russian)

13. Inkljuzivnoe obrazovanie: sostojanie, problemy, perspektivy [Inclusive education: state, problems, prospects]. Minsk, Chetyre chetverti, 2007, 208 p.] (In Russian)

14. Malofeev N. N. Integracija i special'noe obrazovanie: neobhodimost' peremen [Integration and special education: the need for change]. Defektologija [Defectology], 2008, no. 3, pp. 86-93 (In Russian)

15. Kuhta P. Universal'nyj dizajn — novyj obraz myshlenija i postojanno otkrytaja koncepcija [Universal design – a new way of thinking and a constantly open concept]. Eurobelarus. Inclusive. (In Russian). Available at: https://eurobelarus.info/special-project/inklyuziv/2016/05/08/universal-nyy-dizayn-novyy-obraz-myshleniya-i-postoyanno.html (accessed 21.10.2019).

16. O ratifikacii konvencii o pravah invalidov. Zakon Respubliki Belarus' ot 18 oktjabrja no 424-Z. [On the ratification of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Law Republic of Belarus October 18, 2016 no 424-Z]. (In Russian)

Published

2019-12-14

Issue

Section

Pedagogical sciences