Concept of a Policultural Educational Environment: Characteristics, Psychological Features and Values

Authors

  • О.А. Мельник (V.A. Melnik), ст. преподаватель Department State Institution of Education «Academy of Postdiploma Education», Minsk, Republic of Belarus

Keywords:

polycultural educational environment, cultural diversity, personality development, intercultural dialogue, a tetrad of spatial concepts, socialization

Abstract

The article is the result of scientific research on the issue of determining the polycultural educational environment. Research contains theoretical and methodological materials on the psychological characteristics and structure of a polycultural educational environment. The model of the educational environment is described and the definition of a polycultural educational environment is presented.

References

1. Абакумова, И. В. Безопасное образовательное пространство: реалии и перспективы / И. В. Абакумова, О. В. Тельнова, В. Т. Фоменко // Мир Кавказу : материалы антитеррористического фестиваля студенческой, научной и творческой молодежи. – Ростов–на–Дону, 2012. – С. 4–18.

2. Баева, И. А. Психологическая безопасность в образовании : монография / И. А. Баева. – СПб. : Союз, 2002. – 272 с.

3. Беляев, Г. Ю. Педагогическая характеристика образовательной среды в различных типах образовательных учреждений / Г. Ю. Беляев. – М. : Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 2000. – 24 с.

4. Борисенков, В. П. Поликультурное образовательное пространство России: история, теория, основы проектирования : монография / В. П. Борисенков, О. В. Гукаленко, А. Я. Данилюк. – М. : Педагогика, 2006. – 464 с.

5. Веряев, А. А. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства / А. А. Веряев, И. К. Шалаев // Педагог: наука, технология, практика. – 1998. – № 4. – С. 3–12.

6. Гибсон, Д. Д. Экологический подход к зрительному восприятию / Дж. Гибсон; пер. с англ. Т. М. Сокольской; общ. ред. и вступ. ст. [с. 5-20] А. Д. Логвиненко. – М. : Прогресс, 1988. – 461,[1] с. : ил.

7. Данилюк, А. Я. Теория интеграции образования / А.Я. Данилюк. – Ростов-на-Дону : РГПУ, 2000. – 440 с.

8. Иванов, А. В. Культурная педагогическая среда общеобразовательного учреждения как условия развития личности ребенка : монография / А. В. Иванов. – М. : АПК и ППРО, 2005. – 152 с.

9. Костинский, Г. Д. Пространственность в человеческом сознании / Г. Д. Костинский // Мир психологии. – 1999. – № 4. – С. 116–129.

10. Кулюткин, Ю. Н. Образовательная среда и развитие личности / Ю. Н. Кулюткин, С. Тарасов // Новые знания. – 2001. – № 1. – С. 6–7.

11. Пономарев, Р. Е. Образовательное пространство как основополагающее понятие теории образования / Р. Е. Пономарев // Педагогическое образование и наука. – 2003. – № 1. – С. 29–32.

12. Семикин, B. B. Психологическая культура в образовании человека / В. В. Семикин. – СПб. : Союз, 2002. – 155 с.

13. Университет как центр культуропорождающего образования. Изменение форм коммуникации в учебном процессе [Электронный ресурс] / М. А. Гусаковский, Л. А. Ященко, С. В. Костюкевич и др.; под ред. М. А. Гусаковского. – Мн. : БГУ, 2004. – 279 с. – Режим доступа: http://charko.narod.ru/index38.html. – Дата доступа: 12.01.2018.

14. Шендрик, И. Г. Самореализация личности в контексте проектирования образования / И. Г. Шендрик // Педагогика. – 2004. – № 4. – С. 36–42.

15. Янчук, В. А. Экокультурная образовательная среда: формирование и развитие. Часть 2. От культурной к межкультурной компетентности / В. А. Янчук // Адукацыя i выхаванне. – 2013. – № 7. – С. 60-67.

16. Янчук, В. А. Диалогическая интердетерминация в системе четырехмерных пространств анализа кросс-культурной феноменологии / В. А. Янчук // Теоретические проблемы этнической и кросс-культурной психологии : материалы V Междунар. науч. конф. (г. Смоленск, 27—28 мая 2016 г.) : в 2 т. / отв. ред. В. В. Гриценко. – Смоленск, 2016. – Т. 1. – С. 56–63.

17. Ясвин, В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. – 2-е изд., исправл. и дополн. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.

References

1. Abakumova I.V., Telnova O.V., Fomenko V.T. Bezopasnoe obrazovatelnoe prostranstvo: realii I perspektivi [Safe educational space: realities and prospects]. Mir Kavkazu : materiali antiterrorristicheskogo festivalja studencheskoj, nauchnoj i tvorcheskoj molodegi [Peace to the Caucasus : materials of the anti-terrorist festival of student's, scientific and creative youth]. Rostov–na–Donu, 2012, рр. 4–18. (In Russian)

2. Baeva I.A. Psihologicheskaja bezopasnost v obrazovanii : monografia [Psychological safety in education: a monograph] SPb. : Sojuz, 2002, 272 р. (In Russian)

3. Beljaev G.U. Pedagogicheskaja harakteristika obrazovatelnoj sredi v razlichnih tipah obrasovatelnih uchregdenij [Pedagogical characteristics of the educational environment in various types of educational institutions] / G.U.Beljaev. М. : Issled. Centr problem kachestva podgot. specialistov, 2000, 24 р. (In Russian)

4. Borisenkov V.P., Gukalenko О.V., Daniluk А.Ja. . Polikulturnoe obrazovatelnoe prostranstvo Rossii : istoria, teoria, osnovi proektirovanija : monografia [Polycultural educational space of Russia: history, theory, design basics: monograph]. М. : Pedagogika, 2006, 464 р. (In Russian)

5. Verjaev А. А., Shalaevв I. К. Ot obrazovatelnih sred k obrazovatelnomu prostranstvu: ponjatie, formirovanie, svoistva [From educational environments to educational space: concept, formation, properties] Pedagog: nauka, tehnologija, praktika [Teacher: Science, Technology, Practice]. 1998, no 4, pp. 3–12. (In Russian)

6. Gibson D.D. Ekologicheskij podhod k zritelnomu vosprijatiju [Environmental Approach to Visual Perception] per. s angl. Т.М. Soklskoj. М. : Progress, 1988, 461 p. (In Russian)

7. Daniluk А.Ja. Teorija integracii obrazovanija [Theory of Education Integration]. Rostov-nа-Donu : RGPU, 2000, 440 p. (In Russian)

8. Ivanov А.V. Kulturnaja pedagogicheskaja sreda obscheobrazovatelnogo uchregdenija kak uslovija razvitija lichnosti rebenka : monografija [Cultural pedagogical environment of a general educational institution as a condition for the development of a child’s personality: monograph]. М. : АPK I PPRO, 2005, 152 p. (In Russian)

9. Kostinskij G.D. Prostranstvennost v chelovecheskom soznanii [Spatiality in the human mind] Mir psihologii [The World of Psychology]. 1999, no 4, pp. 116–129. (In Russian)

10. Kulutkin Ju.N., Tarasov S. Obrazovatelnaja sreda I razvitie lichnosti [Educational environment and personality development] Novie znanija [New Knowledge]. 2001, no 1, pp. 6–7. (In Russian)

11. Ponomarev R.E. Obrazovatelnoe prostranstvo kak osnovopolagajuschee ponjatie teorii obrazovanija [Educational space as a fundamental concept of the theory of education] Pedagogicheskoe obrazovanie I nauka [Pedagogical Education and Science], 2003, no 1, pp. 29–32. (In Russian)

12. Semikin V.V. Psihologocheskaja kultura v obrazovanii cheloveka [Psychological culture in human education]. SPb.: Sojuz, 2002, 155 p. (In Russian)

13. Gusakovsky M. A., Yashchenko L. A., Kostyukevich S. V. and others; ed. of Gusakovsky M. A. Universitet kak centr kulturoporogdajuschego obrazovanija. Izmenenie form kommunikacii v uchebnom processe [University as a center of cultural education. Changing forms of communication in the educational process]. Mn. : BGU, 2004, 279 p. (In Russian). Available at: http://charko.narod.ru/index38.html.

14. Shendrik I. G. Samorealizacija lichnosti v kontekste proektirovanija obrazovanija [Personal self-realization in the context of educational design] Pedagogika [Pedagogy]. 2004, no 4, pp. 36–42. (In Russian)

15. Yanchuk V. A.Ekokulturnaja obrazovatelnaja sreda : formirovanie i razvitie. Chast 2. Ot kulturnoj k megkulturnoj kompetentnosti [Ecocultural educational environment: formation and development. Part 2. From cultural to intercultural competence]. Adukacija i vihavanne [Education and Upbringing]. 2013, no 7, pp. 60-67. (In Russian)

16. Yanchuk, V. A. Dialogicheskaja interdeterminacija v sisteme chetirehmernih prostranstv analiza kross-kulturnih fenomenologii [Dialogical interdetermination in the system of four-dimensional spaces for analysis of cross-cultural phenomenology]. Theoretical problems of ethnic and cross-cultural psychology Materials of the V Intern. scientific conf. (Smolensk, May 27–28, 2016): in 2 volumes / hole. ed. V.V. Gritsenko. Smolensk, 2016, vol. 1, pp. 56–63 (In Russian)

17. Yasvin V. A. Obrazovatelnaja sreda: ot modelirovanija k proektirovaniju [Educational environment: from modeling to design] 2nd ed., Rev. and supplement. М.: Smisl, 2001, 365 p. (In Russian)

Published

2019-12-16

Issue

Section

Pedagogical sciences