The Formation of Ecological Value Orientations in Students in the Innovation Process

Authors

  • И.Л. Серко (I.L. Searko), методист State Educational Institution «Academy of Postgraduate Education», Minsk, Republic of Belarus
  • Т.В. Каленчук (T.V. Kalenchuk), ассистент Polessky State University, Pinsk, Republic of Belarus

Keywords:

value orientations, innovative activity, ecological approach, ecological culture

Abstract

The authors of the article reveal the aspects of value orientations of students and teachers in the field of ecological innovation. The article covers the most important aspects of ecological education from a value development perspective. Specific examples of the formation of ecological value orientations in students are presented in it. The article reveals the essence of the model of the formation of ecological culture of subjects of innovative activity.

References

1. Асташова, Н.А. Учитель: проблема выбора и формирование ценностей / Н.А. Асташова. – М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО « МОДЭК», 2000. – 272 с.

2. Кабуш, В.Т. Ценности – основа гуманистической воспитательной системы. Праблемы выхавання / В.Т. Кабуш // Адукацыя і выхаванне. – 2005. – № 6. – С. 19-24.

3. Каленчук, Т.В. Биоэтические основания обеспечения безопасности жизнедеятельности. / Т.В. Каленчук, С.Н. Соколова / Обеспечение безопасности жизнедеятельности: проблемы и перспективы : сб. материалов XIV Международной научно-практической конференции. – Минск : УГЗ, 2020. - С. 167-169.

4. Каленчук, Т.В. Культурная среда как фактор обеспечения безопасности жизнедеятельности человека / Т.В. Каленчук, С.Н. Соколова // Обеспечение безопасности жизнедеятельности: проблемы и перспективы : сб. материалов XIV Международной научно-практической конференции. – Минск : УГЗ, 2020. - С. 231-233.

5. Концептуальные подходы к развитию системы образования Республики Беларусь до 2020 года и на перспективу 2023 года. От 29.11.2017 №742. Минск. Национальный институт образования., 2018. – С.4.

6. Котлярова, А.А. Ценностные ориентации экологического характера в современной социокультурной ситуации. / А.А. Котлярова [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/tsennostnye-orientatsii-ekologicheskogo-haraktera-v-sovremennoy-sotsiokulturnoy-situatsii/viewer. – Дата доступа: 08.04.2020.

7. Сатуева, Л. Л. Формирование экологической культуры и эстетического отношения человека к природе посредством экологического воспитания / Л.Л. Сатуева. // Педагогика высшей школы. – 2016. – № 1 (4). – С. 27-30. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://moluch.ru/th/3/archive/21/805/. – Дата доступа: 21.04.2019.

8. Соколова, С.Н. Культура безопасности современного общества и аксиологическая матрица личности / С.Н. Соколова // Вестник Полесского государственного университета. Серия общественных и гуманитарных наук. - 2017. – № 1. – С. 66-73.

9. Сурикова, О.В. Инновационный процесс в учреждении образования / О.В. Сурикова, Т.Ф. Пашкович. – ГУО «Акад. последиплом. образования». – Минск : АПО, 2017. – 288 с.

References

1. Astashova N.A. Uchitel: problema vybora I formirovanie cennostej [Teacher: the problem of choice and formation of values]. Moscow, Moskovskij psihologo-socialnyj institute; Voronezh: Izdatelstvo NPO «MODEK», 2000, 272 p. (In Russian)

2. Kabush V.T. Cennosti – osnova gumanisticheskoj vospitatelnoj sistemy [Values are the basis of humanistic educational system]. Prablemy vyhavannya. Adukacyya i vyhavanne, 2005, no. 6, pp. 19-24. (In Russian)

3. Kalenchuk T.V., Sokolova S.N. Bioehticheskie osnovaniya obespecheniya bezopasnosti zhiznedeyatelnosti [Bioethical foundations of life safety]. Obespechenie bezopasnosti zhiznedeyatelnosti problem i perspektivy: sb. materialov XIV Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Minsk, UGZ, 2020, pp. 167-169. (In Russian)

4. Kalenchuk T.V., Sokolova S.N.Kulturnaya sreda kak factor obespecheniya bezopasnosti zhiznedeyatelnosti cheloveka [The cultural environment as a factor of safety of human activity]. Obespechenie bezopasnosti zhiznedeyatelnosti problem i perspektivy: sb. materialov XIV Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Minsk, UGZ, 2020, pp. 231-233. (In Russian)

5. Konceptualnye podhody k razvitiyu sistemy obrazovaniya Respubliki Belarus do 2020 goda i na perspektivu 2023 goda [Conceptual approaches to the development of the education system of the Republic of Belarus until 2020 and for the future of 2023]. Ot 29-11-2017 no 742. Minsk, nacionalnyj institute obrazovaniya, 2018, p. 4. (In Russian)

6. Kotlyarova A. A. Cennostnye orientacii ehkologicheskogo haraktera v sovremennoj sociokulturnoj situacii [Value orientations of ecological character in the modern sociocultural situation]. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/tsennostnye-orientatsii-ekologicheskogo-haraktera-v-sovremennoy-sotsiokulturnoy-situatsii/viewer (accessed: 08.04.2020).

7. Satueva L.L. Formirovanie ehkologicheskoj kultury i ehsteticheskogo otnosheniya cheloveka k prirode posredstvom ehkologicheskogo vospitaniya [Formation of ecological culture and aesthetic attitude of man to nature through ecological education] Pedagogika vysshej shkoly, 2016, no 1(4), pp. 27-30. (In Russian). Available at: https://moluch.ru/th/3/archive/21/805/ (accessed: 21.04.2019).

8. Sokolova S.N. Kultura bezopasnosti sovremennogo obshchestva i aksiologicheskaya matrica lichnosti [Culture of safety of a modern society and axiological matrix of personality]. Vestnik Polesskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya obshchestvennyh i gumanitarnyh nauk, 2017, no. 1, pp. 66-73. (In Russian)

9. Surikova O.V., Pashkovich T.F. Innovacionnyj process v uchrezhdenii obrazovaniya [Innovation process in the educational institution]. GUO «Acad. Poslediplomnogo obrazovanija», Minsk, APO, 2017, 288 p. (In Russian)

Published

2020-06-03

Issue

Section

Pedagogical sciences