The Essential Characteristics of the Concept of «Interaction» in the System «Teacher-Student»

Authors

  • Z.N. Naumenko Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics, Minsk Radio Engineering College, Republic of Belarus

Keywords:

interaction, teacher-student system, information and network interaction, communication technologies, information interaction, activity, communication

Abstract

The article reveals the essential characteristics of the concept of «interaction», presents the conceptual interpretations of this term available in scientific research, and also argues for the need to develop information and network interaction in the «teacher-student» system using modern communication technologies.

Author Biography

Z.N. Naumenko, Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics, Minsk Radio Engineering College, Republic of Belarus

Deputy Director for vocational training

References

Концепция развития непрерывного педагогического образования на 2015-2020 годы [Электронный ресурс] // Белорусский государственный педагогический университет имени Максима Танка. – Режим доступа URL: URL: http://www.bspu.by/.

Национальная стратегия устойчивого социально экономического развития Республики Беларусь на период до 2030 года [Электронный ресурс] // Министерство экономики Республики Беларусь. – Режим доступа URL: http://www.economy.gov.by/uploads/files/NSUR2030/Natsionalnaja-strategija-ustojchivogo-sotsialno-ekonomicheskogo-razvitija-Respubliki-Belarus-na-period-do-2030-goda.pdf.

Стратегия «Наука и технологии: 2018–2040» [Электронный ресурс].URL: http://nasb.gov.by/congress2/strategy_2018-2040.pdf.

Каган, М.С. Мир общения. Проблемы межсубъектных отношений. / М.С. Каган – М. Изд-во политической литературы, 1988. – 319 с.

Давыдов, В.В. Теория развивающего обучения / В.В. Давыдов. – М. : ИНТОР, 1996. – 544 с.

Радионова, Н.Ф. Взаимодействие субъектов педагогического процесса как источник его обновления / Н.Ф. Радионова, С.В. Ривкина // Человек и образование. –2012. – № 2 (31). – С. 4-9.

Зимняя, И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический аспект) / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня: реформы, нововведения, опыт. – 2006. – № 8. – С. 20-26.

Казаченок, В.В. Стратегия развития высокотехнологичной среды обучения / В.В. Казаченок // Педагогическая информатика. – 2017. – № 1. – С. 104–110.

Задорина, О.С. Основы дидактики: учебное пособие / О.С. Задорина. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2012. – 180 с.

Каптерев, П.Ф. Дидактические очерки. Теория образования : избр. педагог.соч. / П.Ф. Каптерев. – М., 1982. – 303 с.

Роберт, И.В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования / И.В. Роберт // Вестник РУДН. – М. : Школа-Пресс, 1994. – С. 37.

Баврин, П.А. Методика оценки эффективности применения информационных ресурсов в учебном процессе / П.А. Баврин. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.humanities.edu.ru/executors.html.

Толковый словарь терминов понятийного аппарата информатизации образования / Л.Л. Босова [и др.]. – М. : ИИО РАО, 2006. – 40 с.

Федорова, Г.А. Профессиональное развитие педагогов в условиях интегрированной информационно-образовательной среды школа-педвуз : дис. … канд. пед. наук / Г.А. Федорова. – Омск, 2016.

Готская, А.И. URL: Информационное взаимодействие в сети интернет как объект научно-педагогических исследований Журнал / А.И. Готская // Вестник РУДН. Серия «Информатизация образования». – 2009. – № 2.

Николаева, Н.В. Организация сетевого взаимодействия педагогов на курсах Красноярского РЦ / Н.В. Николаева. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://vio.fio.ru/vio_10/cd_site/articles/art_1_9.htm.

References

Koncepcia razvitija neprerivnogo pedagogicheskogo obrazovania na 2015-2020 godi [The concept of development of continuing teacher education for 2015-2020]. (In Russian). Available at: http://www.bspu.by/ (accessed: 05.02.2020).

Nacionalnaja strategia ustoichivogo socialno economicheskogo razvitia Respubliki Belarus na period do 2030 goda [The national strategy for sustainable social and economic development of the Republic of Belarus for the period until 2030]. (In Russian). Available at: http://www.economy.gov.by/uploads/files/NSUR2030/Natsionalnaja-strategija-ustojchivogo-sotsialno-ekonomicheskogo-razvitija-Respubliki-Belarus-na-period-do-2030-goda.pdf (accessed: 05.02.2020)

Strategia «Nauka i tehnologii: 2018-2040» [Strategy «Science and Technology: 2018–2040»]. (In Russian). Available at: http://nasb.gov.by/congress2/strategy_2018-2040.pdf (accessed: 15.09.2020)

Kagan M.S. Mir obschenia [The world of communication. Problems of intersubjective relations]. Moscow, Izd-vo politicheskoi literaturi, 1988, 319 p. (In Russian)

Davydov V.V. Teoria razvivauschego obuchenia [Theory of developing education]. Moscow, INTOR, 1996, 544 p. (In Russian)

Radionova N.F., Rivkina S.V. Vzaimodeistvie sub"ektov pedagogicheskogo protsessa kak istochnik ego obnovleniia [Interaction of subjects of the pedagogical process as a source of its renewal]. Chelovek i obrazovanie [Human and education]. 2012, No 2 (31), pp. 4-9. (In Russian)

Zimnia I. A. Kompetentnostnyy podkhod. Kakovo yego mesto v sisteme sovremennykh podkhodov k problemam obrazovaniya? (teoretiko-metodologicheskiy aspekt) [Kompetentnostnii podchod. Competence approach. What is its place in the system of modern approaches to the problems of education? (theoretical and methodological aspect)]. Vyssheye obrazovaniye segodnya: reformy, novovvedeniya, opyt [Higher education today: reforms, innovations, experience]. Moscow, 2006, no 8, pp. 20-26. (In Russian)

Kazachenok V.V. Strategia rasvitia visokotechnologichnoi sredi obuchenia [The development strategy of a high-tech learning environment]. Pedagogicheskaia informatika [Educational Informatics]. 2017, No 1, pp. 104–110. (In Russian)

Zadorina O.S. Osnovi didaktiki [The basics of didactics: a tutorial]. Tyumen: izdatelstvo tumenskoga gosudarstvennogo universiteta, 2012, 180 p. (In Russian)

Kapterev P.F. Didakticheskie ocherki. Teoria obrazovania [Didactic sketches. Education theory]. Moscow, 1982, 303 p. (In Russian)

Robert I.V. Sovremennia informacionnie tehnologii v obrazovanii didakticheskie probleni: perspektivi ispolsovania [Modern information technologies in education: didactic problems, prospects for use]. Vestnik RUDN. M.: Schkoola-Press, 1994, 37 p. (In Russian)

Bavrin P.A. Metodika ocenki effektivnosti primenenia informacionnich technolog [Methodology for assessing the effectiveness of the use of information resources in the educational process. (In Russian). Available at] http: //nasb.gov.by/congress2/strategy_2018-2040.pdf (accessed: 15.09.2020)

Bosova L. L., Danilyuk S. G., Kastornova V. A. et al. a informatizacii obrasovania [Explanatory dictionary of terms of the conceptual apparatus of informatization of education]. M. IIO RAO, 2006, 40 р. (In Russian)

Fedorova G.A. Professionalnoe razvitie pedegoga v usloviach integrirovanni informacionno-obrazovatelnioj sredi schola-pedvuz [Professional development of teachers in an integrated educational information environment of a school-pedagogical university] : Abstract of Ph. D. thesis. Omsk, 2016. (In Russian)

Gotskaia A.I. Informacionnoe vsaimodeistvie v seti internet kak obiekt nauchno-pedagogicheskich issledovanie [Information interaction on the Internet as an object of scientific and pedagogical research]. Vestnik RUDN journal. Education Informatization series, 2009, No. 2. (In Russian)

Nikolaeva N.V. Organizacia setevogo vzaimodeistvia pedagogov na kursach krasnoiarskogo RC [Organization of network interaction of teachers at the courses of the Krasnoyarsk RC] Available at: http://vio.fio.ru/vio_10/cd_site/articles/art_1_9.htm. (accessed: 23.05.2020). (In Russian)

Published

2020-12-28

Issue

Section

Pedagogical sciences