Teachers’ lifelong professional education as a socio-economic phenomenon

Authors

  • N.V. Sianiuta Baranavichy State University, Republic of Belarus

Keywords:

education, lifelong education, lifelong professional education, education for sustainable development

Abstract

The article presents the concept of lifelong professional education in the context of its socio-economic aspect: as a response to the challenges of the time in modern society. The author analyzes educational sphere problems with regard to society’s achievement of the Sustainable Development Goals. Key competencies are specified that characterize the quality of education aimed at developing “sustainable citizens” who act creatively and in a self-organized manner to accomplish positive changes in society.

Author Biography

N.V. Sianiuta, Baranavichy State University, Republic of Belarus

Senior lecturer

References

Белкина, В. Н. Актуальные проблемы непрерывного профессионального образования будущих педагогов / В. Н. Белкина, Г. В. Сергеева // Ярославский педагогический вестник. – 2011. – № 1, Том II. – С. 159-162.

Гавриков, А. Л. Международный контекст образования для устойчивого развития / А. Л. Гавриков, Т. В. Мухлаева // Человек и образование. – 2017 – № 3(52). – С. 127-132.

Делор, Ж. Образование: сокрытое сокровище: доклад Международной комиссии по образованию для XXI века представленный ЮНЕСКО / Ж. Делор. – Париж UNESCO,1996. – 46 с.

Ичхонская декларация и рамочная программа действий по [Электронный ресурс] Режим доступа: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_rus. – Дата доступа: 18.09.2020.

Сафронов, В. В. Непрерывное образование как социально- экономическая форма разрешения противоречий рынка труда в современной экономике / В. В. Сафронов, Н. А. Пожидаева // Вестник Курской государственной сельскохозяйственной академии. – 2011. – № 3. – С. 39-40.

Ширяева, В. А. Непрерывное образование: исторические аспекты и современное состояние проблемы // Изв. Сарат. ун-та Нов. Сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. – 2010. – № 3. – С. 69-76.

ЮНЕСКО и цели устойчивого развития [Электронный ресурс] Режим доступа: http://ru.unesco.org/sdgs. – Дата доступа: 15.09.2020.

Education for Sustainable Development Goals. Learning goals for achieving the SDGs. Key competencies for sustainability [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf. – Дата доступа: 19.09.2020.

References

Belkina V. N., Sergeeva G.V. Aktualnye problemy nepreryvnogo professionalnogo obrazovaniya budushchih pedagogov [Actual problems of continuing professional education of future teachers] Yaroslavl Pedagogical Bulletin. 2011, no 1, Vol. II. pp. 159-162. (In Russian)

Gavrikov A.L., Mukhlaeva T.V. Mezhdunarodnyj kontekst obrazovaniya dlya ustojchivogo razvitiya [The international context of education for sustainable development] Human and education. 2017, no 3 (52), pp. 127-132. (In Russian)

Delor J. Obrazovanie: sokrytoe sokrovishche: doklad Mezhdunarodnoj komissii po obrazovaniyu dlya XXI veka predstavlennyj UNESKO [Learning: Treasure Within: report of the International Commission on Education for the 21st Century presented by UNESCO] Paris UNESCO, 1996, 46 р. (In Russian)

Ichkhonskaya deklaraciya i ramochnaya programma dejstvij po osushchestvleniyu celi 4 v oblasti ustojchivogo razvitiya [Icheon Declaration and Framework for Action for Sustainable Development Goal 4] (In Russian) Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_rus. (accessed: 19.09.2020).

Safronov V.V., Pozhidaeva N.A. Nepreryvnoe obrazovanie kak social'no-ekonomicheskaya forma razresheniya protivorechij rynka truda v sovremennoj ekonomike [Continuing education as a socio-economic form of resolving the contradictions of the labor market in the modern economy] Bulletin of the Kursk State Agricultural Academy. 2011, no 3, pp. 39-40. (In Russian)

Shiryaeva V.A. Nepreryvnoe obrazovanie: istoricheskie aspekty i sovremennoe sostoyanie problemy [Continuing education: historical aspects and current state of the problem] Izv. Sarat.un-ta New. ser. Ser. Acmeology of education. Developmental psychology. 2010, no 3, pp. 69-76. (In Russian)

UNESCO i celi ustojchivogo razvitiya [UNESCO and the Sustainable Development Goals] Available at: http://ru.unesco.org/sdgs. (accessed: 15.09.2020). (In Russian)

Education for Sustainable Development Goals. Learning goals for achieving the SDGs. Key competencies for sustainability. (In English). Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf (accessed: 20.09.2020).

Published

2021-06-25

Issue

Section

Pedagogical sciences