Communicative-oriented models of teaching Russian as a foreign language

Authors

  • N.A. Mishonkova Grodno State Medical University, Republic of Belarus

Keywords:

models and methods of teaching, communication-oriented models, organizational forms

Abstract

The article discusses the main methods of teaching Russian as a foreign language in non-linguistic universities on the basis of audiovisual, conscious-practical, communicative teaching models. The basic methods and principles of the educational process organization contribute to strengthening motivation to master the Russian language. The analysis carried out in the article will allow students to freely navigate in professional activities and in the socio-cultural sphere, apply knowledge and skills in oral and written speech.

Author Biography

N.A. Mishonkova, Grodno State Medical University, Republic of Belarus

Senior Lecturer

References

Щукин, А. Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам : учеб. пособие / А. Н. Щукин. – М. : Филоматис, 2010. – 188 с.

Выготский, Л. С. Педагогическая психология / под ред. В. В. Давыдова. – М. : Педагогика-Пресс, 1996. – 536 с.

Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие / Е. С. Полат [и др.] ; под ред. Е. С. Полат. – М. : Академия, 2002. – 272.

Пассов, Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. – М. : Русский язык, 1989. – 276 с.

Щерба, Л. В. Преподавание иностранных языков в средней школе. Общие вопросы методики / Л. В. Щерба. – М. : Высшая школа, 1974. – 112 с.

Бим, И. Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника / И. Л. Бим. – М. : Русский язык, 1977. – 288 с.

Методика обучения иностранным языкам в средней школе : учебник / Н. И. Гез [и др.] — М. : Высш. Школа, 1982. – 373 с.

Митрофанова, О. Д. Методика преподавания русского языка как иностранного / О. Д. Митрофанова, В. Г. Костомаров. – М. : Русский язык, 1990. – 270 с.

Зимняя, И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / И. А. Зимняя. – М. : МПСИ, 2011. – 432 с.

Леонтьев, А. А. Некоторые психолингвистические аспекты начального этапа процесса овладения языком / А. А. Леонтьев // Вопросы обучения русскому языку иностранцев на начальном этапе : сб. ст. / под ред. А. А. Миролюбова, Э. Ю. Сосенко. – М, 1976, – С. 23-31.

Беляев, Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам / Б. В. Беляев. – М. : Просвещение, 1965. – 227 с.

Маланов, С. В. Психолингвистика: психологическая теория речевых действий : учебное пособие / С. В. Маланов. – М. : Изд-во Московского психолого-социального ун-та, 2020. – 328 с.

Китайгородская, Г. А. Методика интенсивного обучения иностранным языкам : учеб. пособие / Г. А. Китайгородская. – М. : Высшая школа, 1986. – 103 с.

Азимов, Э. Г. Информационно-коммуникационные технологии в обучении РКИ: состояние и перспективы / Э. Г. Азимов // Русский язык за рубежом. – 2011. – № 6. – С. 45-55.

Назаренко, Е.Б. Интенсивные методы обучения РКИ: преимущества и особенности [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://dspace.bsu.edu.ru/bitstream/123456789/8270/1/Nazarenko_Intensivniye.pdf. – Дата доступа: 07.10.2021.

Лебединский, С. И. Стратегическая теория овладения русским языком как иностранным и стратегии обучения / С. И. Лебединский. – Минск : БГУ, 2018. – 494 с.

Старченко, Д. В. Интенсивные методы обучения иностранным языкам / Д. В. Старченко // Труды БГТУ. Серия. История, философия, филология. – 2011. – № 5. – С. 175-177.

Лозанов, Г. К. Суггестопедическая методика при обучении иностранным языкам / Г. К. Лозанов, А. Новаков // Проблемы суггестологии. – София, 1973. – С. 127-135.

Плесневич, А. С. Метод погружения [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://poisk-ru.ru/s24726t17.html. – Дата доступа: 07.11.2021.

Шехтер, И. Ю. Эмоционально-смысловой подход к обучению чужому языку / И. Ю. Шехтер. – М. : НГУ Н. Нестеровой, 1993. – 334 с.

Петрусинский В. В. Суггестокибернетический интегральный метод ускоренного об учения / В. В. Петрусинский // Методы интенсивного обучения иностранным языкам. – Вып. 3. – М., 1977. – 60 с.

Гегечкори, Л. Ш. Метод ускоренного обучения взрослых : поиски и проблемы : учеб. пособие / Л. Ш. Гегечкори. – Тбилиси : Ганатлеба, 1988. – 227 с.

Сировский, Э. М. Интенсификация процесса обучения в высшей школе с помощью комплексно-гипнопедического метода. (В преподавании иностранного языка в вечернем вузе) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.730 / Э. М. Сировский. – Л., 1970. – 25 с.

Акишина, А. А. Этикет русского телефонного разговора / А. А. Акишина, Т. Е. Акишина. – Москва : Ленанд, 2012. – 128 с.

Давыдова, И. Н. Психология предназначения теория и практика / И. Н. Давыдова. – Москва, 2020. – 290 с.

References

Shchukin A.N. Sovremennye intensivnye metody i tekhnologii obucheniya inostrannym yazykam [Modern intensive methods and technologies of teaching foreign languages]. Moscow, Fi-lomatis, 2010, 188 p. (In Russian)

Vygotskij L.S. Pedagogicheskaja psihologija [Pedagogical psychology]. Moscow, Pedagogika-Press, 1996, 536 p. (In Russian)

Polat E. S. Et al. Novye pedagogicheskie i informacionnye tehnologii v sisteme obrazovanija [New pedagogical and information technologies in the education system]. Moscow, Akademija, 2002, 272 p. (In Russian)

Passov E.I. Osnovy kommunikativnoj metodiki obuchenija inojazychnomu obshheniju [Fundamentals of communicative methods of teaching foreign language communication]. Moscow, Russkij jazyk, 1989, 276 p. (In Russian)

Shherba L.V. Prepodavanie inostrannyh jazykov v srednej shkole. Obshhie voprosy metodiki [Teaching foreign languages in secondary school. General questions of methodology]. Moscow, Vysshaja shkola, 1974, 112 p. (In Russian)

Bim I.L. Metodika obuchenija inostrannym jazykam kak nauka i problemy shkol'nogo uchebnika [Methodology of teaching foreign languages as a science and problems of a school textbook]. Moscow, Russkij jazyk, 1977, 288 p. (In Russian)

Gez N.I., et al. Metodika obuchenija inostrannym jazykam v srednej shkole [Methodology of teaching foreign languages in secondary school]. Moscow, Vyssh. Shkola, 1982, 373 p. (In Russian)

Mitrofanova O.D., Kostomarov V.G. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo [Methodology for teaching Russian as a foreign language]. Moskow, Russkij jazyk, 1990, 270 p. (In Russian)

Zimnjaja I.A. Lingvopsihologija rechevoj dejatel'nosti [Linguopsychology of speech activity]. Moscow, MPSI, 2011, 432 p. (In Russian)

Leont'ev A.A. Nekotorye psiholingvisticheskie aspekty nachal'nogo jetapa processa ovladenija jazykom [Some psycholinguistic aspects of the initial stage of the language acquisition process]. Voprosy obuchenija russkomu jazyku inostrancev na nachal'nom jetape [Issues of teaching Russian to foreigners at the initial stage]. Moscow, 1976, pp. 23-31. (In Russian)

Beljaev B.V. Ocherki po psihologii obuchenija inostrannym jazykam [Essays on the Psychology of Teaching Foreign Languages]. Moscow, Prosveshhenie, 1965, 227 p. (In Russian)

Malanov S.V. Psiholingvistika: psihologicheskaja teorija rechevyh dejstvij [Psycholinguistics: psychological theory of speech actions]. Moscow, Izd-vo Moskovskogo psihologo-social'nogo un-ta, 2020, 328 p. (In Russian)

Kitajgorodskaja G.A. Metodika intensivnogo obuchenija inostrannym jazykam [Methodology for intensive teaching of foreign languages]. Moskow, Vysshaja shkola, 1986, 103 p. (In Russian)

Azimov Je.G. Informacionno-kommunikacionnye tehnologii v obuchenii RKI: sostojanie i perspektivy [Information and communication technologies in teaching RFL: state and prospects]. Russkij jazyk za rubezhom [Russian language abroad]. 2011, no 6, pp. 45-55. (In Russian)

Nazarenko E.B. Intensivnye metody obucheniya RKI: preimushchestva i osobennosti. (In Russian). Available at: https://dspace.bsu.edu.ru/bitstream/123456789/8270/1/Nazarenko_Intensivniye.pdf (accessed: 07.10.2021)

Lebedinskij S.I. Strategicheskaya teoriya ovladeniya russkim yazykom kak inostrannym i strategii obucheniya [Strategic theory of mastering Russian as a foreign language and learning strategies]. Minsk, BGU, 2018, 494 p. (In Russian)

Starchenko D.V. Intensivnye metody obucheniya inostrannym yazykam [Intensive methods of teaching foreign languages]. Trudy BGTU. Serija. Istorija, filosofija, filologija [Proceedings of BSTU. Series. History, philosophy, philology]. 2011, no. 5, pp. 175-177. (In Russian)

Lozanov G.K., Novakov A. Suggestopedicheskajametodika pri obuchenii inostrannym jazykam [Suggestopedic methodology for teaching foreign languages]. Problemy suggestologii [Problems of Suggestology]. Sofija, Nauka i izkustvo,1973, pp. 127-135. (In Russian)

Plesnevich A. S. Metod pogruzhenija (In Russian). Available at: https://poisk-ru.ru/s24726t17.html. (accessed: 07.11.2021).

Shehter I.Ju. Jemocional'no-smyslovoj podhod k obucheniju chuzhomu jazyku. [Emotional and semantic approach to teaching a foreign language]. Moscow, NGU N. Nesterovoj, 1993, 334 p.

Petrusinskij V.V. Suggestokiberneticheskij integral'nyj metod uskorennogo ob uchenija [Suggestocybernetic integral method of accelerated learning]. Metody intensivnogo obuchenija inostrannym jazykam [Methods of intensive teaching of foreign languages]. Vol. 3. Moscow, 1977. 60 p. (In Russian)

Gegechkori L.Sh. Metod uskorennogo obuchenija vzroslyh: Poiski i problemy. [Adult Accelerated Learning: Quest and Challenges]. Tbilisi, Ganatleba, 1988, 227 p. (In Russian)

Sirovskij E.M. Intensifikacziya proczessa obucheniya v vy`sshej shkole s pomoshh`yu kompleksno-gipnopedicheskogo metoda (V prepodavanii inostr. Yaz. V vechernem vuze). [Intensification of the learning process in higher education using a complex hypnopedic method.]. Abstract of Ph. D. thesis. Leningrad, 1970. 25 p. (In Russian)

Davydova I.N. Psihologija prednaznachenija teorija i praktika [Russian telephone conversation etiquette] Moskow, 2020, 290 p. (In Russian)

Akishina A.A., Akishina T.E. Jetiket russkogo telefonnogo razgovora [Psychology of predestination theory and practice]. Moscow, Lenand, 2012, 128 p. (In Russian)

Published

2021-12-23

Issue

Section

Pedagogical sciences