Этапы разработки стратегии управления рыночной стоимостью банка
Abstract
Значительная часть современных инновационных подходов к управлению финансовыми учреждениями в процессе их практического применения оказывается недостаточно эффективной. Одна из причин этой тенденции кроется в отсутствии у менеджера реальных инструментов по реализации данных подходов. В статье предлагается модель процесса разработки стратегии управления рыночной стоимостью банка в стандарте IDEF0. Автором предложено разрабатывать стратегию управления рыночной стоимостью банка в четыре этапа: начальный этап разработки стратегии, этап стратегического анализа, этап выбора стратегии, этап реализации стратегии. Предложенный методический подход к разработке стратегии управления рыночной стоимостью банка, в отличие от существующих, основывается на принципах структурно–функционального моделирования и на сочетании концепций стратегического управления, управления стоимостью, жизненного цикла организации и системной динамики. Использование разработанной структурно–функциональной модели стратегического управления рыночной стоимостью банка позволит менеджеру банка пред-ставить логику данного процесса и провести его анализ, что будет способствовать максимизации рыночной стоимости банка в долгосрочной перспективе. Ключевые слова: банк, стратегия, структурно–функциональная модель, управление рыночной стоимостью. = A significant part of modern innovative approaches to the management of financial institutions is not enough effective in the process of their practical application. One of the reasons of this tendency lies in the absence of real instruments for the implementation of these approaches in the manager. In the article the model of the process of development of the strategy of management of bank's market value in the standard IDEF0 has been proposed. The author has proposed to develop the strategy of bank's market value management in four stages: the initial stage of the development of the strategy, the stage of strategic analysis, the stage of choosing the strategy, the stage of strategy implementation. The proposed methodological approach to the development of the strategy of bank's market value management, in contrast to the existing, based on the principles of structural–functional modeling and on a combination of concepts of strategic management, value management, organizational life cycle and system dynamics. Using the developed structural–functional model of the strategic management of the bank's market value will allow the bank's manager to imagine the logic of this process and to analyze it, which will help to maximize the bank's market value in the long term. Key words: bank, strategy, structural–functional model, market value management.References
Капильцова, В.В. Методика розробки стратегії комерційного банку в умовах ринку / В.В. Капильцова, І. В. Іващенко // Матеріали III Всеукраїнської науково–практичної конференції "Донбас–2020: Наука і техніка – виробництву", (Донецьк, 30–31 травня 2006 р.) / Донецький національний технічний університет. – Донецьк : ДонНТУ, 2006. – С. 667–670.
Псеуш, З.А. Стратегия банка: от разработки до еѐ реализации [Электронный ресурс] / З.А. Псеуш. – Режим доступа : http:// bankir.ru/tehnologii/s/strategiya–banka–ot–razrabotki–do–eyo–realizacii–1373281/.
Галайко, Н.Р. Методичні підходи до формування та реалізації cтратегії забезпечення ефективності діяльності банку / Н.Р. Галайко // Регіональна економіка. – 2008. – № 4. – С. 132–140.
Никонова, И.А. Стратегия и стоимость коммерческого банка / И.А. Никонова, Р.Н. Шамгунов. – М. : «Альпина Бизнес Букс», 2007. – 304 с.
Тулембаева, А.Н. Банковский маркетинг. Завоевание рынка / А.Н. Тулембаева. – Алматы : Триумф «Т», 2007. – 448 с.
Примостка, Л. О. Фінансовий менеджмент банку : навч. посіб. / Л.О. Примостка. – К. : КНЕУ, 1999. – 280 с.
Маклаков, С.В. Моделирование бизнес–процессов с BPwin 4.0 / С.В. Маклаков. – М. : "ДИАЛОГ–МИФИ", 2002. – 220 с.
Сухов, В.Д. Основы менеджмента : учеб. Пособие / В.Д. Сухов, С.В. Сухов. – М. : Академия, 2004. – 192 с.
Дзюбіна, К. О. Проблеми застосування матричних методів стратегічного планування діяльності машинобудівного підприємства / К.О. Дзюбіна // Проблеми економіки та управління. – 2008. – № 628. – С. 78–88.
Дойль, П. Менеджмент: стратегия и практика / П. Дойль; пер. с англ. под ред. И. Н. Тарасова. – СПб. : Питер, 1999. – 560 с.
Градов, А.П. Цикличность развития экономики и управление конкурентными преимуществами / А.П. Градов. – СПб. : Полторак, 2011. – 1150 с.
Найденко, О. Є. Внутрішньовиробничі аспекти формування конкурентної стратегії підприємства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами « / О.Є. Найденко. – Харків, 2006. – 22 с.
Day, G.S. Analysis for strategic marketing decisions / G.S. Day. – New York : West Publishing Company, 1986. – 123 p.
Monieson, D.D. Effective marketing planning: an overview / D.D. Monieson. – New York : Basic Books, 1986. – 83 p.
Porter, M. E. Competitive strategy: techniques for analyzing industries and competitors / M.E. Porter. – New York : The Free Press, 1980. – 422 p.
Томпсон, А.А. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / А.А. Томпсон, А. Дж. Стрикленд ; пер. с англ. Под редакцией Н. М. Макаровой. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2006. – 928 с.
Loginov, G. O. Matrix methods of company’s business strategy planning / G.O. Loginov, E.V. Popov // Marketing in Russia and abroad. – 2004. – № 2 (40). – P. 3–15.
Hax, A.C. The life cycle approach to strategic planning / A.C. Hax, N.S. Majluf . – Cambridge : Sloan School of Management, 1983. – 36 p.
Юданов, А.Ю. Конкуренция: теория и практика : учебно–практ. пособие / А.Ю. Юданов. – М. : ГНОМ и Д, 2001. – 304 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
he author provides the Editorial Board of the journal for the entire duration of the exclusive rights to the Work the following rights:
1. the right to reproduce the Work (publication, publication, duplication, duplication or other reproduction of the Work) without restriction of copies. In addition, each copy of the Work must contain the name of the author of the Work;
2. the right to distribute the Work in any way;
3. the right to be included in the composite work;
4. the right to be communicated to the public;
5. the use of metadata (title, name of the author (copyright holder), annotations, bibliographic materials, etc.) of the Works by distributing and making available to the public, processing and systematization, as well as inclusion in various databases and information systems.
6. the right to transfer, on a contractual basis, the rights partially or fully obtained under this contract to third parties without payment to the Author of remuneration.
The author transfers the rights to the Editorial Board under this Agreement on the basis of a non-exclusive license.
The editorial staff is obliged to observe the copyrights provided for by the current legislation, the rights of the Author, as well as to protect them and take all possible measures to prevent copyright infringement by third parties.
The territory in which the use of rights to the Works is allowed is not limited.
The author also provides the Editorial Board with the right to store and process the following personal data with no time limit:
• Full Name;
• Date of Birth;
• education information;
• information about the place of work and position;
• information on the availability of published works of literature, science and art.
Personal data are provided for their storage and processing in various databases and information systems, their inclusion in analytical and statistical reporting, the creation of reasonable interrelationships of objects of science, literature and art with personal data, etc.
The editorial board has the right to transfer the specified data for processing and storage to third parties, subject to notification of such a fact with the provision of information about a third party (name and address) to the Author.
The withdrawal of consent to the storage and processing of personal data is made by the Author by sending a written notice to the Editorial Board.
The author and the Editorial Board of the journal bear, according to the current legislation of the Republic of Belarus, property and other legal responsibility for non-fulfillment or improper fulfillment of their obligations.
The Party that improperly performed or did not fulfill its obligations is obliged to indemnify the losses incurred by the other Party, including lost profits.
All disputes and disagreements of the Parties arising from the terms of this Agreement shall be settled by negotiation, and if they fail, the indicated disputes shall be settled in court in accordance with the current legislation of the Republic of Belarus.
The termination of this agreement is possible at any time by mutual consent of the Parties, with the obligatory signing of the relevant agreement by the Parties.
Termination of this agreement unilaterally is possible in cases stipulated by the current legislation, or by a court decision.
In all that is not provided by this agreement, the Parties are guided by the norms of the current legislation of the Republic of Belarus.