Religious and cultural local history with the use of modern technologies in the framework of a creative pilgrimage (on the example of the plein air «Russian atlantis»)
Keywords:
religious and cultural local history, plein-air, new technologies, information technologies, Russian Atlantis, izi.TRAVELAbstract
The author introduces the idea of religious and cultural local history into scientific circulation, combining spiritual and educational activities, creative pilgrimage, cultural tourism and virtual space. The experience of using new technologies for the popularization of religious destinations and the development of the geographic conjuncture of plein air points of the «Russian Atlantis» project is described. Practical implementation has found its embodiment in a series of audio tours "Monasteries and Temples". The information was prepared on the basis of the local history material collected by the author during an art expedition across Russia in the spring-summer of 2021. Although 90 plein-airs were held within the framework of the «Russian Atlantis» project, the idea of creating a virtual audio guide arose during the coronavirus pandemic: in conditions of forced deprivation for certain categories of citizens, the use of virtual tourist products may not be the only opportunity for pilgrimage to holy places. The popular tourist platform izi.TRAVEL was chosen to implement the project - a platform that unites travelers and creators of multimedia guides from all over the world. The use of the izi.TRAVEL platform has been carried out since 2009 within the framework of the author's project “Medialaboratory” – an educational platform for interaction between teachers and students of the «University under the Interparliamentary Essembly of EurAsEC», studying in the specialty 42.03.01 (“Tourism”).
References
Лустина, Т. Н. Развитие религиозного туризма (на примере Ленинградской области) [Электронный ресурс] / Т. Н. Лустина [и др.] // Сервис +. – 2021. – №1. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-religioznogo-turizma-na-primere-leningradskoy-oblasti. – Дата доступа: 14.05.2021.
Назаров, В. Н. Религиозно-философское краеведение как фактор развития культурного туризма в Тульской области [Электронный ресурс] / В. Н. Назаров, Е. Н. Чеснова, Е. Г. Мартьянова // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. – 2016. – № 12. – Ч. 2. – С. 110-115. – Режим доступа: https://www.gramota.net/materials/3/2016/12-2/29.html. – Дата доступа: 29.10.2021.
Щегольков, Ю. Ю. Мифология места и выбор стратегии развития для малых городов [Электронный ресурс] / Ю. Ю. Щегольков, И. М. Щеголькова // Сервис+. – 2020. – №3. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/mifologiya-mesta-i-vybor-strategii-razvitiya-dlya-malyh-gorodov. – Дата доступа: 14.05.2021.
Кожанов, К. А. Современные функции городской экскурсии: культурологический аспект [Электронный ресурс] / К. А. Кожанов // Ярославский педагогический вестник. – 2019. – №3. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-funktsii-gorodskoy-ekskursii-kulturologicheskiy-aspekt. – Дата доступа: 29.10.2021.
Дашевская, И. Г. Пленэр-тур как проект в сфере культурного туризма [Электронный ресурс] / И. Г. Дашевская // Туризм в евразийском пространстве: реальности и новые тенденции: сб. ст. из материалов Евразийского научного форума 04−05 декабря 2014 г. / Общ. научн. ред. М. Ю. Спириной, ред. А. А. Торопыгиной. Часть I. – СПб.: МИЭП при МПА ЕврАзЭС, 2014. – С. 82–93. – Режим доступа: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=24247672. – Дата доступа: 19.09.2021.
Дашевская, И. Г. Маркетинговый анализ деятельности пленэрно-выставочного проекта «Русская Атлантида» [Электронный ресурс] / И. Г. Дашевская // Петербургские искусствоведческие тетради. Статьи по истории искусства, Санкт-Петербург. – 2018. – Выпуск 50. – С. 228-241. – Режим доступа: https://ais-spb.ru/sbornik/50.pdf. – Дата доступа: 19.09.2021.
Dashevskaya, I. G. Photo reports from creative trips and art events [Электронный ресурс] / I. G Dashevskaya. // The Storytelling Platform izi.TRAVEL Режим доступа:: https://izi.travel/ru/54d6-irina-g-dashevskaya/ru (date of the application: 01.11.2021).
Калинина, Я. В. Использование информационных технологий для проектирования туристского продукта / Я. В. Калинина, И. Г. Дашевская // Труды Евразийского научного форума: сборник научных статей из материалов ХII Евразийского научного форума. СПб., 20 ноября 2020 года / Общ. научн. ред. М. Ю. Спириной. Часть II. – СПб.: Университет при МПА ЕврАзЭС, 2020. – 342 с.
References
Lustina T. N., Panova A. G., Bokareva E. V., Smirnova E. G. Razvitiye religioznogo turizma (na primere Leningradskoy oblasti) [Religious tourism development (on the example of the Leningrad region)] Servis + [Service plus], 2021, no. 1, pp. 10-17. (In Russian)
Nazarov V.N., Chesnova E.N., Martyanova E.G. Religiozno-filosofskoye krayevedeniye kak faktor razvitiya kul'turnogo turizma v Tul'skoy oblasti [Religious and philosophical local history as a factor in the development of cultural tourism in the Tula region] Istoricheskiye, filosofskiye, politicheskiye i yuridicheskiye nauki, kul'turologiya i iskusstvovedeniye. Voprosy teorii i praktiki [Religious and philosophical study of local lore as a factor of cultural tourism development in Tula region], 2016, no. 12, part 2, pp. 110-115. (In Russian)
Shchegolkov Y. Y., Shchegolkova I. M. Mifologiya mesta i vybor strategii razvitiya dlya malykh gorodov [Mythology of location and choice of development strategy for small cities] Servis + [Service plus], 2020, no. 3, pp. 76-84. (In Russian)
Kozhanov K. A. Sovremennyye funktsii gorodskoy ekskursii: kul'turologicheskiy aspekt [Modern functions of city excursions: cultural aspect] Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [Yaroslavl Pedagogical Bulletin], 2019, no. 3, pp. 204-209. (In Russian)
Dashevskaya I.G. Plener-tur kak proyekt v sfere kul'turnogo turizma [Plein air tour as a project in the field of cultural tourism]. Turizm v yevraziyskom prostranstve: real'nosti i novyye tendentsii: sb. st. iz materialov Yevraziyskogo nauchnogo foruma [Tourism in the Eurasian space: realities and new trends: collection of articles. Art. from the materials of the Eurasian Scientific Forum], 2014, pp. 82–93. (In Russian)
Dashevskaya I. G. Marketingovyy analiz deyatel'nosti plenerno-vystavochnogo proyekta «Russkaya Atlantida» [Marketing analysis of the activities of the open-air exhibition project «Russian Atlantis»]. Peterburgskiye iskusstvovedcheskiye tetradi. Stat'i po istorii iskusstva, Sankt-Peterburg [St. Petersburg art history notebooks, issue 50. Articles on the history of art, St. Petersburg]. St-Petersburg, 2018, no. 50, pp. 228-241. (In Russian)
The Storytelling Platform izi.TRAVEL. (In Russian) Available at: https://izi.travel/ru/54d6-irina-g-dashevskaya/ru (accessed 01.11.2021).
Kalinina Ya. V., Dashevskaya I. G. Ispol'zovaniye informatsionnykh tekhnologiy dlya proyektirovaniya turistskogo produkta [The use of information technologies for the design of a tourist product]. Trudy Yevraziyskogo nauchnogo foruma: sbornik nauchnykh statey iz materialov ХII Yevraziyskogo nauchnogo foruma [Proceedings of the Eurasian Scientific Forum: a collection of scientific articles from the materials of the XII Eurasian Scientific Forum]. St-Petersburg, 2020, pp. 107-114. (In Russian)