Бренд университета: трактовка, структура, функции
Keywords:
трактовка бренда университета, функции бренда университета, структура бренда университета, бренд университета, высшее образованиеAbstract
В статье систематизированы и проанализированы подходы к определению понятия бренда университета. Выявлены отличительные особенности, преимущества и недостатки существующих подходов к определению бренда университета, а также предложена авторская трактовка понятия бренда университета, основанная на видах продуктов университета. Определены основные составляющие бренда университета, дана их характеристика. Выделены функции бренда университета как субъекта рыночных отношений. Представлена структура бренда университета, которая учитывает особенности целевой аудитории университета, особенности предоставляемых университетом продуктов и рынков, для которых предназначены продукты университета: рынок труда, рынок образовательных услуг и рынок научно-технической продукции и услуг.
References
References
Borushko N. V. Marketingovye kommunikacii [Marketing communications]. Minsk: BSTU, 2012, 307 p.
Kvochkina I. A. Sushhnost' brendinga obrazovatel'noj organizacii [The Essence of Branding in an Educational Institution]. Sovremennoe obshhestvo i vlast': jelektronnyj nauchnyj zhurnal [Contemporary Society and Government: electronic scientific journal]. 2015, no. 4(6), pp.161–165. (In Russian)
Vazhnova O. G. Formirovanie brenda obshheobrazovatel'noĭ shkoly [Formation of the Comprehensive School Brand]. Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik [Yaroslavl Pedagogical Bulletin]. 2015, vol. 2, no. 2, pp. 7–12. (In Russian)
Nechaeva E. S., Turkina V. A. Brend v sisteme vysshego obrazovanija [Branding in the higher education system]. Izvestija Tul'skogo gosudarstvennogo universiteta. Jekonomicheskie i juridicheskie nauki [News of the Tula state university. Economic and legal sciences.]. 2013, no. 3 (1), pp. 141–149. (In Russian)
Pashkus N. S. Strategicheskij marketing [Strategic marketing]. М.:Urait Publisher, 2018, 225 p.
Anisimova I. A. Povedenie potrebiteleĭ na rynke obrazovatel'nyh uslug (na materiale nizhegorodskih vuzov).Avt.diss. [Consumer behavior in the educational market, Avt. Diss.].N.Novgorod,2009. 15 p.
Volotovskaja A. A. Branding of educational services as a technology for the formation of competitive advantages of an educational organization. Covremennye obrazovatel'nye tehnologii: novye vyzovy i perspektivy: materialy III Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii. [Proc. 3th Int. Symp. Modern educational technologies: new challenges and prospects]. Astrakhan,2019, pp.24-26. (In Russian)
Alikperov I. M. Brending obrazovatel'noĭ organizacii: sostojanie, vozmozhnosti i jetapy razvitija [Branding of an educational organization: state, opportunities and stages of development]. Jekonomika i jekonomicheskie nauki, organizacija i upravlenie [Economics and economic sciences, organization and management].2017, no.2, pp. 21-28. (In Russian)
Kraeva I. A. Pozicionirovanie brenda NNGU na rynke obrazovatel'nyh uslug [Positioning of the NNSU brand in the educational services market ]. Vestnik Nizhnegorodskogo universiteta im. N. I. Lobachevskogo. Serija Social'nye nauki [Bulletin of the Nizhny Novgorod University. Series Social Sciences].2007, no. 1(6), pp. 35-39. (In Russian)
Prokhorov A. V. Brend universiteta v sisteme territorial'nogo brendinga [University brand in system оf territorial branding]. Social'no-jekonomicheskie javlenija i processy [Socio-economic phenomena and processes].2012, no.2, pp. 201-203. (In Russian)
Groshev, I. V., Jur'ev, V. M. Vuz kak ob'ekt brendinga [University as an object of branding]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia]. 2010, no. 1, pp. 23-29. (In Russian)
Ivanov, A. A. Brending [Branding].Komsomol'sk-na-Amur: FGBOU VPO KnAGTU, 2013, 74 p.
Brend-menedzhment [Brand-management]. Available at: https://www.sostav.ru/articles/2001/11/09/rec09-11/.(accessed 19 septem-ber 2021)
Dmitrieva, L. M. Brend v sovremennoy kul'ture [Brand in modern culture]. Moscow: Master: INFRA-M, 2021, 200 p.
Knudsen T., Madsen Ya., Perrey Y., Rizenbek Kh., Shreder Yu. Uluchshenie ekonomiki brenda [Improving the brand economy]. Available at: https://www.marketing.spb.ru/libcomm/brand/brand_economics.html. (accessed 5 August 2021)
Shusharin, S. V. Funktsii brenda kak sotsiokul'turnogo fenomena [Brand functions as a sociocultural phenomenon]. Omskiy nauchnyy vestnik [Omsk Scientific Bulletin]. 2014, no. 2(126), pp. 103-105. (In Russian)
Braverman, A. A. Marketing v rossiyskoy ekonomike perekhodnogo perioda: metodologiya i praktika [Marketing in the Russian Economy in Transition: Methodology and Practice]. M.: Economics, LLP CoMarkt Ltd., 1997, 571 p.
Список литературы
Борушко, Н. В. Маркетинговые коммуникации / Н. В. Борушко. – Минск : БГТУ, 2012. –307 с.
Квочкина, И. А. Сущность брендинга образовательной организации / И. А. Квочкина // Современное общество и власть : электронный научный журнал. 2015. –Т. 2. – № 4(6). – C. 161–165.
Важнова, О. Г. Формирование бренда общеобразовательной школы / О. Г. Важнова // Ярославский педагогический вестник. 2015. – №2. – С.7–12.
Нечаева, Е. С. Бренд в системе высшего образования / Е. С. Нечаева, В. А. Туркина // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2013. – № 3 (1). – C. 141-149.
Пашкус, Н. С. Стратегический маркетинг / Н. С. Пашкус. – М.: Издательство Юрайт, 2018. –225 с.
Анисимова, И. А. Поведение потребителей на рынке образовательных услуг (на материале нижегородских вузов): автореф. ... канд. социолог. наук: 22.00.03/ И.А. Анисимова – Н. Новгород, 2009. – 15 c.
Cовременные образовательные технологии: новые вызовы и перспективы: материалы III Всероссийской научно-практичес-кой конференции, Астрахань, 22 ноября 2019. Астраханск. гос. ун-т; редкол.: И. А. Романовская. – Астрахань:АГУ, 2019. –106 с.
Аликперов, И. М. Брендинг образовательной организации: состояние, возмож-ности и этапы развития / И. М. Аликперов // Экономика и экономические науки, организация и управление. 2017. – № 2. – С.21–28.
Краева, И. А. Позиционирование бренда ННГУ на рынке образовательных услуг // Вестник Нижнегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия Социальные науки. 2007. – № 1(6). – С. 35-39.
Прохоров, А. В. Бренд университета в системе территориального брендинга / А. В. Прохоров // Социально-экономические явления и процессы. 2012. – №2. – C. 201–203.
Грошев, И. В. Вуз как объект брендинга / И. В.Грошев, В. М. Юрьев // Высшее образование в России. 2010. – №1. – C. 23-29.
Иванов, А. А. Брендинг / А. А. Иванов. – Комсомольск-на-Амур: ФГБОУ ВПО «КнАГТУ», 2013. – 74 с.
Бренд-менеджмент [Электрон-ный ресурс]. – Режим доступа: https://www.sostav.ru/articles/2001/11/09/rec09-11/. – Дата доступа: 19.09.21.
Дмитриева, Л. М. Бренд в современной культуре / Л.М. Дмитриева. – Москва : Магистр:ИНФРА-М, 2021. – 200 с.
Кнудсен Т. Улучшение экономики бренда / Т. Кнудсен [и др.]. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.marketing. spb.ru/libcomm/brand/brand_economics.html – Дата доступа: 05.08.21
Шушарин, С. В. Функции бренда как социокультурного феномена / С. В. Шушарин // Омский научный вестник. 2014. – № 2 (126). – C. 103–105.
Браверман, А. А. Маркетинг в российской экономике переходного периода: методология и практика / А. А. Браверман. – М.: Экономика, ТОО «КоМаркт Лтд.», 1997. – 571 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
he author provides the Editorial Board of the journal for the entire duration of the exclusive rights to the Work the following rights:
1. the right to reproduce the Work (publication, publication, duplication, duplication or other reproduction of the Work) without restriction of copies. In addition, each copy of the Work must contain the name of the author of the Work;
2. the right to distribute the Work in any way;
3. the right to be included in the composite work;
4. the right to be communicated to the public;
5. the use of metadata (title, name of the author (copyright holder), annotations, bibliographic materials, etc.) of the Works by distributing and making available to the public, processing and systematization, as well as inclusion in various databases and information systems.
6. the right to transfer, on a contractual basis, the rights partially or fully obtained under this contract to third parties without payment to the Author of remuneration.
The author transfers the rights to the Editorial Board under this Agreement on the basis of a non-exclusive license.
The editorial staff is obliged to observe the copyrights provided for by the current legislation, the rights of the Author, as well as to protect them and take all possible measures to prevent copyright infringement by third parties.
The territory in which the use of rights to the Works is allowed is not limited.
The author also provides the Editorial Board with the right to store and process the following personal data with no time limit:
• Full Name;
• Date of Birth;
• education information;
• information about the place of work and position;
• information on the availability of published works of literature, science and art.
Personal data are provided for their storage and processing in various databases and information systems, their inclusion in analytical and statistical reporting, the creation of reasonable interrelationships of objects of science, literature and art with personal data, etc.
The editorial board has the right to transfer the specified data for processing and storage to third parties, subject to notification of such a fact with the provision of information about a third party (name and address) to the Author.
The withdrawal of consent to the storage and processing of personal data is made by the Author by sending a written notice to the Editorial Board.
The author and the Editorial Board of the journal bear, according to the current legislation of the Republic of Belarus, property and other legal responsibility for non-fulfillment or improper fulfillment of their obligations.
The Party that improperly performed or did not fulfill its obligations is obliged to indemnify the losses incurred by the other Party, including lost profits.
All disputes and disagreements of the Parties arising from the terms of this Agreement shall be settled by negotiation, and if they fail, the indicated disputes shall be settled in court in accordance with the current legislation of the Republic of Belarus.
The termination of this agreement is possible at any time by mutual consent of the Parties, with the obligatory signing of the relevant agreement by the Parties.
Termination of this agreement unilaterally is possible in cases stipulated by the current legislation, or by a court decision.
In all that is not provided by this agreement, the Parties are guided by the norms of the current legislation of the Republic of Belarus.