Formation of motivational and value orientations of female students with different levels of physical fitness for physical education classes in a higher educational institution
Keywords:
motivation, physical fitness, physical education, higher education institutionAbstract
The article presents the results of a preliminary study of the formation of motivational and value orientations in 60 first-year female students with different levels of physical fitness for physical education classes in a higher educational institution. It is shown that before the study, the surveyed students were distributed according to the results of passing the panel of tests by the level of physical fitness as follows: 5 students with excellent physical fitness, 10 with good physical fitness, 26 with satisfactory and 19 students with unsatisfactory physical fitness. In parallel, in order to determine the structure of motivational and value orientations to physical education classes, the examined female students were surveyed to determine the structure of motivational and value orientations. Subsequently, an additional program for the formation of motivational and value orientations was developed for them based on the level of physical fitness, designed for a three-week course of physical exercises, including cardio-training (crossfit) exercises and a phygital rhythm stimulator. The results of testing the proposed program showed its effectiveness in increasing motivational and value orientations and improving physical fitness.
References
Абаскалова, Н. П. Теоретико-практические аспекты здоровье-ориентированных педагогических технологий, обеспечивающих формирование ключевой компетенции «Быть здоровым» / Н. П. Абаскалова // Вестник педагогических инноваций. – 2008. – № 2 (14). – С. 62–73.
Андреева, В. С. Фитнес как средство физического воспитания студентов / В.С. Андреева, С.П. Миронова // Здоровьесбережение как инновационный аспект современного образования: материалы III Между-народной научно-практической заочной студенческой конференции. – Екатерин-бург: РГППУ, 2016. – С. 12–16.
Бочарова, В. И. Повышение физической работоспособности, физического разви-тия, физической подготовленности и функционального состояния занимающихся средствами пилатеса и степ-аэробики / В. И. Бочарова, Д. А. Скруг, Г. Ф. Жован, Г. А. Копейкин // Физическое воспитание и спорт в высших учебных заведениях: ма-териалы конференции. – Белгород: БГНИУ, 2016. – С. 29-33.
Василистова, Т. В. Проектирование фит-нес-технологий в физическом воспитании студенток вуза, проживающих в условиях северных регионов: монография / Т. В. Василистова, В. В. Пономарев. – Красноярск: Сибирский государственный технологический университет (СибГТУ), 2011. – 184 с.
Виленский, М. Я. Физическая культура : учебник / М. Я. Виленский, А.Г. Горшков. – М.: КРОНУС, 2016. – 214 с.
Горелов, А. А. Двигательная активность и здоровье студенческой молодежи России / А. А. Горелов, А. В. Лотоненко, О. Г. Румба // Культура физическая и здоровье : научно-методический журнал. – Воронеж: ВГПУ, 2010. – № 2. – С. 4–8.
Давыдов, В. Ю. Новые фитнес-системы (новые направления, методики, оборудование и инвентарь): учеб. пособие / В. Ю. Давыдов, А. И. Шамардин, Г. О. Краснова. – Волгоград: ВолГУ. – 2005. – 284 с.
Здоровьесберегающая деятельность в системе образования: теория и практика : учеб. пособие / Э. М. Казин, Н. Э. Касаткина, Е. Л. Руднева [и др.]. – М.: Омега-Л, 2016. – 443 с.
Кан, Н. Б. Повышение мотивации к заня-тиям по оздоровительной аэробике у студенток неспортивных институтов / Н. Б. Кан, Н. М. Ахтемзянова // Развитие современного образования: теория, методика и практика : материалы VI Международной научно-практической конференции (Чебоксары. 13 ноября 2015 г.). – Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2015. – С. 448–449.
Козина, Г. Ю. Физкультурно-оздоровительная деятельность как социальный фактор формирования здоровья современной студенческой молодежи : дис. ... канд. соц. наук / Г.Ю. Козина : Пенз. гос. ун-т. – Пенза, 2007. – 183 с.
Лубышева, Л. И. Спортизация в системе физического воспитания: от научной идеи к инновационной практике : монография / Л. И. Лубышева, А.И. Загревская, А. А. Передельский [и др.]. – М.: НИЦ «Теория и практика физической культуры и спорта», 2017. – 200 с.
Лубышева, Л. И. Диверсификация поня-тий в методологии спортизированного физического воспитания / Л. И. Лубышева // Теория и практика физической культуры и спорта. – 2019. – № 3. – С. 3 – 7
Матвеев, Л. П. Общая теория спорта и ее прикладные аспекты : учебник для студентов вузов / Л. П. Матвеев. – М.: Советский спорт, 2010. – 340 с.
Окуньков, Ю. В. Исследование субъективных аспектов участия студентов в спортивной деятельности / Ю. В. Окуньков // Физическая культура в свободное время трудящихся и учащейся молодежи. – М., 1975. – C. 69-70.
Пономарев, Г. Н. Физическая культура в высшем образовании –важная составляющая подготовки будущих специалистов / Г. Н. Пономарев, Я. В. Куванов, Д. Б. Селюкин // Теория и практика физической культуры и спорта. 2019. – № 3. – С. 11–13.
Психология физического воспитания и спорта : уч. пособие для студ. высш. уч. заведений / Гогунов Е.Н., Мартьянов Б.И. – 2-е издание, дораб. – М: Издательский центр Академия, 2004. – 224 с.
Рахматов, А. И. Повышение мотивации девушек-студенток I–II курсов технического вуза к занятиям физической культурой при использовании различных систем физических упражнений / А. И. Рахматов, Г. Н. Германов, В. Г. Никитушкин и др. // Научно-теоретический журнал «Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта». 2015. – № 10 (128). – C. 251-258.
Рогов, М. Г. Ценности и мотивы личности в системе непрерывного профессионального образования : дис. ... д-ра псих. наук / Рогов М. Г. – Казань : 1999. – 349 с.
Рудякова, И. В. Формирование мотивации к занятиям физической культурой у студентов на основе применения средств аэробики / И. В. Рудякова, В. Б. Рудякова, Л. К. Прокофьева // Физкультурное образо-вание Сибири. – 2020. –2(44). – С. 25–28.
Сайкина, Е. Г. Концептуальные основы подготовки специалистов по фитнесу в современных социокультурных условиях: монография / Е. Г. Сайкина. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2007. – 394 с.
Шаболтас, А. В. Рискованное поведение как реакция на неконтролируемый стресс / А. В. Шаболтас, Д. А. Жуков // Вестник СПбГУ. Серия 12. Педагогика, психоло-гия, социология. – 2011. – Вып. 1. – С. 227-234.
Шилько, В. Г. Социология физической культуры и спорта : учеб. пособие / В. Г. Шилько. – Томск : Издательский дом Томского государственного университета, 2018. – 416 с.
Щепотьев, А. М. Фиджитал-сборы – новая перспективная педагогическая технология / А. М. Щепотьев // Электронный научно-публицистический журнал «HomoCyberus». – 2023. – № 2(15). [сайт]. URL: http://journal.homocyberus.ru/Shchepotyev_AM_2_2023.
Якуб, И. Ю. Аэробика как средство физической культуры / И. Ю. Якуб, А. А. Старикова // Молодой ученый. – 2015. – № 16 (96). – С. 442–446.
Cosma, G. Aerobic gymnastics on Kangoo Jumps boots and its impact on students’ fitness / G. Cosma, R. Dimitru, A. Lica [et al.] // Science, Movement and Health. – 2015. – № 15 (2). – Р. 294–299.
Dimitru, R. Experts’ opinion concerning the role of aerobics on Kangoo Jumps boots / R. Dimitru // Journal of Sport and Kinetic Movement. – 2014. – № 1 (23–2). – Р. 44–46.
Miller, N. S. Effects of a 12-week aerobic training program utilizing Kangoo jumps? / N. S. Miller, J. E. Taunton, E. C. Rhodes [et al.] // Medicine & Science in Sports & Exercise. – 2003. – № 35. – P. 372–374.
Rokeach, M. TheNatureofHumanValues / M. Rokeach. – NewYorkCity : The free press, 1973. – 438 p.
References
Abaskalova N.P. Teoretiko-prakticheskie aspekty` zdorov`e-orientirovanny`kh pedagogicheskikh tekhnologij, obespechivayushhikh formirovanie klyuchevoj kompetenczii «By`t` zdorovy`m» [Theoretical and practical aspects of health-oriented pedagogical technologies ensuring the formation of the key competence “Be healthy”]. Vestnik pedagogicheskikh innovaczij [Bulletin of pedagogical innovations]. 2008, no. 2 (14), pp. 62-73. (in Russian)
Andreeva V.S., Mironova S.P. Fitnes kak sredstvo fizicheskogo vospitaniya studentov [Fitness as a means of physical education of students]. Zdorov`esberezhenie kak innovaczionny`j aspekt sovremennogo obrazovaniya [Health conservation as an innovative aspect of modern education]. Ekaterinburg: RSPPU, 2016, pp. 12-16. (in Russian)
Bocharova V.I., Skrug D.A., Zhovan G.F., Kopeikin G.A. Povy`shenie fizicheskoj rabotosposobnosti, fizicheskogo razvitiya, fizicheskoj podgotovlennosti i funkczional`nogo sostoyaniya zanimayushhikhsya sredstvami pilatesa i step-ae`robik [Improving physical performance, physical development, physical fitness and functional state of those involved in Pilates and step aerobics]. Fizicheskoe vospitanie i sport v vy`sshikh uchebny`kh zavedeniyakh [Physical education and sports in higher educational institutions]. Belgorod: BGNU, 2016, pp. 29-33. (in Russian)
Vasilistova T.V., Ponomarev V.V. Proektirovanie fitnes-tekhnologij v fizicheskom vospitanii studentok vuza, prozhivayushhikh v usloviyakh severny`kh regionov [Design of fitness technologies in physical education of female university students living in northern regions]. Krasnoyarsk, Siberian State Technological University (SibSTU), 2011, 184 p. (in Russian)
Vilensky M.Ya., Gorshkov A.G. Fizicheskaya kul`tura [Physical education]. Moscow, KRONUS, 2016, 214 p. (in Russian)
Gorelov A.A., Lotonenko A.V., Rumba O.G. Dvigatel`naya aktivnost` i zdorov`e studencheskoj molodezhi Rossii [Physical activity and health of Russian student youth]. Kul`tura fizicheskaya i zdorov`e [Physical culture and health]. Voronezh: VSPU, 2010, no 2, pp. 4–8. (in Russian)
Davydov V.Yu., Shamardin A.I., Krasnova G.O. Novy`e fitnes-sistemy` (novy`e napravleniya, metodiki, oborudovanie i inventar`) [New fitness systems (new directions, methods, equipment and inventory)]. Volgograd, VolSU, 2005, 284 p. (in Russian)
Kazin E.M., Kasatkina N.E., Rudneva E.L. et al. Zdorov`esberegayushhaya deyatel`nost` v sisteme obrazovaniya: teoriya i praktika [Health-preserving activities in the education system: theory and practice]. Moscow, Omega-L, 2016, 443 p. (in Russian)
Kan N.B., Akhtemzyanova N.M. Povy`shenie motivaczii k zanyatiyam po ozdorovitel`noj ae`robike u studentok nesportivny`kh institutov [Increasing motivation for health aerobics classes among female students of non-sports institutes]. Razvitie sovremennogo obrazovaniya: teoriya, metodika i praktika [Development of modern education: theory, methodology and practice]. Cheboksary: CNS "Interactive Plus", 2015,pp. 448-449. (in Russian)
Kozina G. Yu. Fizkul`turno-ozdorovitel`naya deyatel`nost` kak soczial`ny`j faktor formirovaniya zdorov`ya sovremennoj studencheskoj molodezhi [Physical culture and health activities as a social factor in the formation of health of modern student youth]. Cand. sci. dis. Penza, 2007, 183 p. (in Russian)
Lubysheva L.I., Zagrevskaya A.I., Peredelsky A.A. et al. Sportizacziya v sisteme fizicheskogo vospitaniya: ot nauchnoj idei k innovaczionnoj praktike [Sportization in the system of physical education: from a scientific idea to innovative practice]. Moscow, NICz «Teoriya i praktika fizicheskoj kul`tury` i sporta», 2017, 200 p. (in Russian)
Lubysheva L. I. Diversifikacziya ponyatij v metodologii sportizirovannogo fizicheskogo vospitaniya [Diversification of concepts in the methodology of sport-oriented physical education]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul`tury` i sporta [Theory and practice of physical education and sports]. 2019, no. 3, pp. 3–7. (in Russian)
Matveev L. P. Obshhaya teoriya sporta i ee prikladny`e aspekty` [General theory of sport and its applied aspects]. Moscow, Sovetsky Sport, 2010, 340 p. (in Russian)
Okunkov Yu.V. Issledovanie sub`ektivny`kh aspektov uchastiya studentov v sportivnoj deyatel`nosti [Study of subjective aspects of students’ participation in sports activities]. Fizicheskaya kul`tura v svobodnoe vremya trudyashhikhsya i uchashhejsya molodezhi [Physical education in free time of working and studying youth]. Moscow, 1975, pp. 69-70. (in Russian)
Ponomarev G.N., Kuvanov Ya.V., Selyukin D.B. Fizicheskaya kul`tura v vy`sshem obrazovanii – vazhnaya sostavlyayushhaya podgotovki budushhikh speczialistov [Physical education in higher education is an important component of the training of future specialists]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul`tury` i sporta [Theory and practice of physical education and sports], 2019, no. 3, pp. 11-13. (in Russian)
Gogunov E.N., Martyanov B.I. Psikhologiya fizicheskogo vospitaniya i sporta [Psychology of physical education and sport] Moscow, Publishing center Academy, 2004, 224 p. (in Russian)
Rakhmatov A.I., Germanov G.N., Nikitushkin V.G. et al. Povy`shenie moti-vaczii devushek-studentok I–II kursov tekhnicheskogo vuza k zanyatiyam fizi-cheskoj kul`turoj pri ispol`zovanii razlich-ny`kh sistem fizicheskikh uprazhnenij [Increasing the motivation of female students of the 1st and 2nd years of a technical university to engage in physical education using various systems of physical exercises]. Nauchno-teoreticheskij zhurnal «Ucheny`e zapiski universiteta imeni P. F. Lesgafta [Scientific Notes of P. F. Lesgaft University]. 2015, no. 10 (128), pp. 251-258. (in Russian)
Rogov M.G. Czennosti i motivy` lichnosti v sisteme neprery`vnogo professional`nogo obrazovaniya [Values and motives of personality in the system of continuous professional education]. Dr. sci. diss. Kazan, 1999, 349 p. (in Russian)
Rudyakova I.V., Rudyakova V.B., Prokofieva L.K. Formirovanie motivaczii k zanyatiyam fizicheskoj kul`turoj u studentov na osnove primeneniya sredstv ae`robiki [Formation of motivation for physical education among students based on the use of aerobic means]. Fizkul`turnoe obrazovanie Sibiri [Physical education education in Siberia]. 2020, no 2 (44), pp. 25-28. (in Russian)
Saykina E. G. Konczeptual`ny`e osnovy` podgotovki speczialistov po fitnesu v sovremenny`kh socziokul`turny`kh usloviyakh [Conceptual foundations of training fitness specialists in modern socio-cultural conditions]. St. Petersburg, Izd-vo RGPU im. A. I. Gerczena, 2007, 394 p. (in Russian)
Shaboltas A.V., Zhukov D.A. Riskovannoe povedenie kak reakcziya na nekontroliruemy`j stress [Risky behavior as a reaction to uncontrollable stress]. Vestnik SPbGU. Seriya 12. Pedagogika, psikhologiya, socziologiya [Bulletin of St. Petersburg State University. Series 12. Pedagogy, psychology, sociology]. 2011. Issue. 1, pp. 227-234. (in Russian)
Shilko V. G. Socziologiya fizicheskoj kul`tury` i sporta [Sociology of physical culture and sports]. Tomsk, Publishing house of Tomsk State University, 2018, 416 p. (in Russian)
Shchepotyev A.M. Fidzhital-sbory` – novaya perspektivnaya pedagogicheskaya tekhnologiya [Phydgital-collections – a new promising pedagogical technology]. HomoCyberus. 2023, no. 2 (15). (in Rus-sian). Available at: http://journal.homocyberus.ru/Shchepotyev_AM_2_2023
Yakub I.Yu., Starikova A.A. Ae`robika kak sredstvo fizicheskoj kul`tury` [Aerobics as a means of physical culture]. Molodoj ucheny`j [Young scientist]. 2015, no. 16 (96), pp. 442-446. (in Russian)
Cosma G., Dimitru R., Lica A. et al. Aerobic gymnastics on Kangoo Jumps boots and its impact on students’ fitness. Science, Movement and Health. 2015, no 15 (2), pp. 294–299.
Dimitru R. Experts’ opinion concerning the role of aerobics on Kangoo Jumps boots. Journal of Sport and Kinetic Movement. 2014, no 1 (23–2), pp. 44–46.
Miller N.S., Taunton J.E., Rhodes E.C. et al. Effects of a 12-week aerobic training program utilizing Kangoo jumps? Medicine & Science in Sports & Exercise. 2003, no 35, pp. 372–374.
Rokeach M. TheNatureofHumanValues. NewYorkCity : The free press, 1973, 438 p.